Annons

Gitzo-djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfranz

Ny medlem
Hej!

Jag skall köpa ett nytt stativ under en nära förestående USA-resa. Gitzo verkar vara det som gäller men jag har lite svårt att hitta rätt bland alla deras alternativ och modeller. Därför tänkte jag höra om någon kan komma med tips och råd angående vilken kombination jag bör välja, även andra märken kan så klart vara intressanta.

Stativet skall mest användas ute i naturen vid olika aktiviteter så vikten är central. Jag vill också att det skall vara lätt att ta fram och rigga så att det inte blir ett hinder.
Utrustningen jag i dagsläget använder är 5d II med allt från 24 1.4 till 70-200 2.8 + 2x extender. Stativet behöver vara tillräckligt stabilt för den utrustningen.

Tacksam för all hjälp jag kan få i frågan :)

Mv. Jonas
 
Hej
GITZO är bra. Har använt ett flertal stativ genom åren och Gitzo hör till de bättre.
Främst så har jag förtroende för de traditionella stativen i alu men givetvis har kolfiber sina uppenbara fördelar.

Kolla begagnat. Ca 10 ggr/år så dyker det upp helt rätt Gitzo på blocket och andra siter. Gäller bara att ge sig tid att hitta. Men visst kan man handla nytt också. Ibland så vet inte riktigt folk vad dem säljer :) Har själv två sånna GITZO som jag köpt till obehagligt lågt pris. Se bara denna.. SNUSKIGT vilket kap - nr4 http://www.blocket.se/stockholm/Manfrotto___GITZO_kamerastativ_47643239.htm?ca=16&w=3

Det stativet i annonsen + en FEISOL Ball Head CB-40D (utan den minsta tvekan den bästa kulan för sitt pris idag enligt mig!!) så har du ett stativ som håller livet ut och som du aldrig kan klaga på.

Även om jag gillar stativet i annonsen så hade jag föredragit ett stativ utan mittstolpe. Då kan man ta ut benen i spagat och komma nära marknivå.

Om du verkligen är ute efter stabilitet och pengarna inte är så kinkiga så slå en titt på Sachtlers 75mm-modeller i kolfiber och kombinera med tidigare nämnd kulled. Överlägsen stabilitet i förhållande till vikt (egenvikt 2kg och bär +20kg..). Men givetvis snordyra också.

MVH Niclas

Ps, tillägg:
Om inte det framgick. Jag hade alltså kollat efter ett klassiskt GITZO Reporter i medium storlek..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.