Annons

Gimp 2.8.2 för OSX... förvränger CR2?

Produkter
(logga in för att koppla)

herrberg

Medlem
Tja!

Första inlägget på fotosidan - "please be gentle" ;-)

Hm... Det finns många anledningar att vara medlem här men den omedelbara anledningen är att jag testade Gimp 2.8.2 för OSX och jag slängde in några CR2-filer från min Canon 5DmkII...

...och kunde konstatera att de var förvrängda? Jag vet inte vad det kallas på optiskt fackspråk men hörnen på bilderna var indragna mot fotots mitt - en svart ram runt fotot alltså som . Inte så mycket, men tillräckligt för att bli märkbart - cirka 30 bildpixlar bred i hörnen och 0 pixlar på mitten av blidernas alla 4 kanter.

Visar jag vilden i kamerans display finns inte felet. Visar jag vilden i OSX Preview är det inga problem.

Min OSX vill inte installera några Adobe-produkter alls längre :) så jag kan inte testa någon provversion av PS Elements eller PS.

Så... fel på kameran eller på GIMP? Någon som har sett detta förut?

Fel bakom skärmen.
GIMP kan inte hantera råfiler.
RawTherapee och UFRaw kan.

Testade förresten nu med mitt GIMP, och tydligen svalde den CR2 från min 5D och min 7D. Dock inte min X100. Trodde jag aldrig. Men det kanske är den inbäddade JPG-filen som GIMP hanterar? Hur som helst, använd en råkonverterare istället.

Det låter lite som någon form av distorsionskorrigering. Jag använder själv ufraw+gimp (i linux), men har aldrig märkt av någon automatisk korrigering. Möjligen har du en nyare version än mig, kolla under fliken för geometri i ufraw, om det stämmer att det är råkonverteraren du använder. Det är min bästa gissning.

Om du ser bilden förvrängd efter omvandling i UFRaw, kan det bero på att bilden faktiskt är förvrängd, och att annan mjukvara du har, där du ser bilden utan förvrängning, har korrigerat den.

Det är också möjligt att du har gjort någon (felaktig) inställning för optikkorrigering, som förvränger bilden, och det får du i så fall leta rätt på i programmets inställningar.

Men UFRaw eller Gimp gör inga korrigeringar oombett.

När en bild från kameran omvandlas i tillverkarens egna program, och man använder ett objektiv från samma tillverkare, eller ett annat objektiv, som har parametrar inskrivna i firmware för korrigering, så korrigeras bilden automatiskt för vissa optiska fel, som distorsion och kromatisk aberration. Det kan också göras manuellt i andra program, och det är möjligt att något annat program också har automatisk korrigering. UFRaw korrigerar inte automatiskt såvitt jag vet. Om ditt objektiv har en felteckning, så finns den kvar när du omvandlar i UFRaw, men den kanske korrigeras i DPP och i kamerans jpeg. I så fall kommer du att se distorsionen när du använder kedjan UFRaw-Gimp, men den kommer att döljas när du använder DPP. Möjligen kan den också döljas av ACR.

Tja!

Första inlägget på fotosidan - "please be gentle" ;-)

Hm... Det finns många anledningar att vara medlem här men den omedelbara anledningen är att jag testade Gimp 2.8.2 för OSX och jag slängde in några CR2-filer från min Canon 5DmkII...

...och kunde konstatera att de var förvrängda? Jag vet inte vad det kallas på optiskt fackspråk men hörnen på bilderna var indragna mot fotots mitt - en svart ram runt fotot alltså som . Inte så mycket, men tillräckligt för att bli märkbart - cirka 30 bildpixlar bred i hörnen och 0 pixlar på mitten av blidernas alla 4 kanter.

Visar jag vilden i kamerans display finns inte felet. Visar jag vilden i OSX Preview är det inga problem.

Min OSX vill inte installera några Adobe-produkter alls längre :) så jag kan inte testa någon provversion av PS Elements eller PS.

Så... fel på kameran eller på GIMP? Någon som har sett detta förut?

Hej !

Är bilden i Gimp lika stor som den på kameraskärmen ?

Du kanske har fått en FF++ kamera ?

----

För ett tag sen, troligtvis ca 2007-8 hade vi köpt en Canon 400D ( och senare en 40D ) med
17-85 , distorerar våldsamt på 17mm.

Provade korrektionen i den medskickade DPP, och fann till min förvåning att
det dök upp detaljer som varit utanför bilden, samtidigt som bildstorleken
blev 12-13M i stället för det förväntade 10M.

Finnessen försvann från DPP, men har kanske återuppstått i Gimp.

Blir din bild så stor som förväntat ?

//MW

OK, testade med ett Canon 85:1.8 objektiv.... En CR2-bild.

Läste in den i GIMP. Denna bild hade lätt distorsion - men denna gång var det ufraw som tyckte att bilden var indragen mot bildens mitt på bildens sidor... Bildens hörn nådde hela vägen ut dock denna gång. 5664x3772 pixlar.

I DPP var den helt rak i alla hörn. 5616x3744, 23094 KB

Mycket mycket märkligt. Olika storlek på bilderna????

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto