Annons

Gimp 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan P

Aktiv medlem
Version 2.0 av Gimp är på gång.

Jag har testat Preview 3 (under Linux) och tycker att det verkar mycket bra.

För Er som inte vet - Gimp är ett gratis bildbehandlingsprogram. Man kan kalla det det för Linux(opensource) världens svar på Photoshop, men det finns även tillängligt för Windows och Mac OSX.

Screenshot (stor)

Den svenska översättningen får man "på köpet" :)

Det kanske har en liten bit kvar innan det kan vara en "fullfjädrad konkurrent" till Photoshop (?) - men jag tycker att det har kommit en bra bit på vägen.

Borde snart finnas i skarpa versioner för Linux, Windows och Mac OSX.

http://www.gimp.org

http://www.macgimp.org/

http://www.wingimp.org/

Ville bara tipsa ;-)

Är själv hängiven Windowsanvändare men tycker att det är kul med konkurrens. Har provkört Gimp vid något tillfälle och tyckte att det verkade ganska OK. Hittade dock inget om stöd för ICC-profiler. Stämmer det, eller missade jag det bara?

Edit: jag vet att Gimp finns för Windows också, men det är ju s a s förknippat med Linuxvärlden :eek:)

Angående ICC så tror jag inte att det stödjs "från början" i 2.0 - men till tidigare versioner tror jag att det har funnits plugins som stödjer det.

Det borde alltså dyka upp till 2.0 också.

Tack för infon. Det är ju en ganska kritiskt funktionalitet som man gärna vill ha som digitalfotograf :eek:)

Vet du hur det är med stöd för batchprocessning, typ Actions och droplets i PS?

Hittade lite mer information om ICC på Gimps utvecklares egen sida:

GEGL is the Generic Graphical Library. It is supposed to replace the handling of various image processing tasks in The GIMP in a not too distant future.
.....
GEGL should also be independent of the data type being processed and will be able to handle high bit depth images, ICC profiles and parallel processing of image tiles.

Det är alltså en av flera "proffsfunktioner" som kommer att komma i framtiden.

Däremot kan det ju fortfarande komma en fristående plugin som hanterar ICC-profiler.

Angående batchprocessning, typ Actions och droplets - så vet jag inte riktigt. Gimp använder ju något som de kallar Script-Fu, som verkar fungera på liknande sätt som actions - men jag är inte säker.

Jag vet att det finns några Gimp användare här på forumet som förhoppningsvis vet mer :)

Och nu har gimp.org blivit "slashdottad" så det är totalt omöjligt att komma in på sidan. ;-)

Några nyheter:

Advanced layer modes.
User interface polish.
EXIF support.
RealTime color mixer.
Export to CMYK.

Trevligt, den produkten börjar bli mogen.

Jag har bara några enkla frågor, som du som tittat på den kanske har koll på.

* Klarar den RAW-format

* Kan den hantera 16 bitars färgdjup

* Har den stöd för Layers

* Är hastigheten (responstider etc.) jämförbar med Photoshop?

* Finns det några brister eller saknad funktionalitet om man jämför med Photoshop?

Det har sagts om Microsofts serverteknologier att det är den tredje versionen som är den första som är riktigt bra. Ofta kommer det en version 1.0 som mer är att betrakta som ett experiment, därefter en 1.2 eller 1.5 som är ett ordentligt steg framåt. Sedan kommer version 2.0 som är riktigt stabil och bra att jobba med. Följer Gimp månntro samma mönster? ;o)

alcedo skrev:
Följer Gimp månntro samma mönster? ;o)
Så gott som alla mjukvaror följer det mönstret.

Många av de fräcka finesserna kommer med GEGL (en fristående produkt) någon gång till sommaren. Tills vidare kan man lösa många av de sakerna med tredjepartsverktyg.

Lager har funnits i Gimp under lång tid. Många tycker att ''actions'' fungerar bättre i Gimp än i Photoshop.

Sedan är det klart att Photoshop är Photoshop; snabbare och bättre på många sätt och vis. Jag har kört Photoshop i snart 10 års tid; bland annat här på jobbet. Där hemma kör jag Gimp eftersom jag vill vara laglig. Den räcker mer än väl för mina behov. De där extrafinesserna är inte värda 10000:- för mig som privatperson.

jpersson skrev:
Där hemma kör jag Gimp eftersom jag vill vara laglig. Den räcker mer än väl för mina behov.
Lite så jag tänker också. Jag har en laglig kopia av Elements som jag fick med kameran, men tycker att det är lite begränsande i ett par avseenden (eller så kan jag helt enkelt inte använda den ordentligt). Tycker PS är för dyrt, men vill köra lagligt. Då framstår Gimp som ett solklart alternativ.

GIMP rockar!

Jag kör sedan en tid Gimp för Win och trivs bra med det. Nångång i slutet januari i år släpptes Gimp 2.0 PRE4 för Windows. Titta på

http://www2.arnes.si/~sopjsimo/gimp/

under Development version. Jag tycker det funkar fin-fint och bara väntar tills det kommer en fullt fungerande version. Enligt vad jag hört lär det inte ta mer än någon vecka efter det att Gimp2 är släppt innan den finns för Win.

Jag är iofs inte så jäkla petig när det gäller ICC-profiler för tillfället, jag kompenserar efter att ha jämfört med en testutskrift och det funkar hyfsat bra trots allt. :)

Mvh Martin

andersli skrev:
Trevligt, den produkten börjar bli mogen.

Jag har bara några enkla frågor, som du som tittat på den kanske har koll på.

* Klarar den RAW-format

* Finns det några brister eller saknad funktionalitet om man jämför med Photoshop?

Det som saknas är väl en del av de saker nu nämner här ovanför - Gimp är fortfarande inte en total ersättare till Photoshop.

Men det finns många tillbehör som gör den nästan lika bra.

Här finns en exempelvis en RAW-plugin:

http://freshmeat.net/projects/raw_load/

andersli skrev:
* Klarar den RAW-format

Njae. Det finns plug-ins baserade på dcraw, men det är inte i samma klass som t.ex. C1...
Nej. Det finns en variant som heter CinePaint som är baserad på en ändre version av Gimp som klarar det, dock.
Ja.
Jag har inte upplevt Gimp som långsamt, men jag har inte kört PS tillräckligt mycket för att egentligen kunna besvara frågan.
Folk som sysslar med professionellt tryck (eller tryck överhuvudtaget) brukar säga att prepress-stödet i Gimp är någonstans mellan totalkasst och obefintligt. Stödet för färgprofiler är nästan obefintligt. "Preview" saknas för många funktioner. Man måste ha svart bälte i att läsa manualer för att lista ut hur man gör en del saker. :)

ture skrev:
Den där verkar vara till för rådata i betydelsen "RGB-bytes utan headers och annat tjafs" vilket kanske inte är vad de flesta här menar med "raw". Jag skulle nog rekommendera Dave Coffins grejor i stället om man vill hantera sådana rådatafiler som digitalkameror spottar ur sig.

ah. ok.

Contentan är väl att Gimp inte riktigt har alla de "proffsfunktioner" som man kan tänkas behöva - men att det inte verkar ha så långt kvar innan det når den positionen.

ANNONS