Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GIMP 2.0 släppt!

Produkter
(logga in för att koppla)
GIMP finns att hämta här:

http://www.gimp.org/windows/

Notera att det grafiska gränssnittet GTK måste installeras innan man installerar själva programvaran GIMP. Programmet har fått en rejäl ansiktslyftning och innehåller det mesta man som fotograf behöver. Man kan få det översatt till en mängd språk (även om jag föredrar den engelska versionen). Skiljer sig en del från Photoshop, men det är en sak att vänja sig vid. Man måste alltid lära sig nya programvaror eller hur? Hos mig klagade GIMP på att den inte hittade intl.dll. Hittade filen här: C:\Program\Delade filer\GTK\2.0\bin\intl.dll. Jag kopierade den till GIMP\bin och till GIMP\lib\gimp\2.0\plug-ins så fungerade allt som det skulle.

Utmärkta fototips hittar man hos http://gimpguru.org/

Kom ihåg att GIMP publiceras under GNU-licens och földaktligen är GRATIS! Man kan inte klaga på en produkt som inte kostar något. Däremot kan man bidra med önskemål och den som är kunnig i programmering kan bidraga med att utveckla GIMP till att bli en ännu bättre produkt.

/Janne
 
Japp! Laddade hem det i förrgår, och det verkar vara en klar förbättring mot 1.2.5. Och som sagt det är ju alldeles gratis, vilket är helt fantastiskt.
 
Det fantastiska är att konceptet fungerar. Människor världen över som samarbetar frivilligt på ett eller annat sätt för att göra en så bra programvara som möjligt - utan att behöva bry sig om företagsstrategier, budgeter, politik osv.

Om inte programvaran vore fri, skulle konceptet inte fungera. Det är fritt fram för dig att ladda ner källkoden och göra de ändringar du vill, men du måste donera dina ändringar till projektet.

Som socker på toppen, pricken på i och scones till te blir programvaran därför även fri att använda. Vill du hjälpa projektet men inte är slängd i programmeringens konster kan du sprida "reklam" för programmet och hjälpa personer som vill prova det. Hittar du fel i programmet eller har önskemål, se till att projektet får veta om dem, forum och kontakter finns på the GIMPs hemsida. Som Jan Bernhardtz också skriver, dethär bygger på att folk hjälps åt, inte klagar.
 
Macversionen verkar kosta några dollar 30 via nätet o 80 i låda... missar jag nåt, eller köper jag mej rätten att klaga *s*

/kg som inte vet vad GIMP är - än
 
KGS skrev:
Macversionen verkar kosta några dollar 30 via nätet o 80 i låda... missar jag nåt, eller köper jag mej rätten att klaga *s*

/kg som inte vet vad GIMP är - än

Nej men om du väljer att köpa den versionen istället för att ladda hem någon annan hjälper du projektet med pengar.
 
Gimp rockar!

Jag har kört Gimp 2.0 PRE4 sedan slutet av januari, så nu känns det riktigt kul att den äntligen finns "på riktigt"!

Jag tycker Gimp funkar alldeles utmärkt för mina behov och med det lyft som skett nu till 2.0 så lär det dröja innan jag lägger pengar på PS...
 
KGS skrev:
Macversionen verkar kosta några dollar 30 via nätet o 80 i låda... missar jag nåt, eller köper jag mej rätten att klaga *s*

/kg som inte vet vad GIMP är - än
Det är inte förbjudet att ta betalt för program som släppts under GPL -licens, vad dessa personer vill ha betalt för är arbetet att packa programet i ett lättinstallerbart format. Observera att det finns andra installationspaket av GIMP som är gratis, så nyttan av att betala för det är faktiskt tveksam. T.ex. på windowssidan (http://www.gimp.org/windows/ ) finns fyra olika installationspaket av GIMP, två är gratis och två kostar.

Jag laddade ner min Mac OS X -version från Gimp.app , fungerar kanon.
 
Senast ändrad:
Jag måste tillägga att intäkterna från installationspaketet MacGIMP säljer går till projektet, vill du stöda kan du köpa det.

Observera att en köpt programvara släppt under GPL -licens (som GIMP) fortfarande är fri, trots att du betalat för den. Du får kopiera den och dela ut den hur mycket du bara vill och orkar.
 
Jo, jag läste vidare en stund fast klockan var 3.30 helt plötsligt, har en timmas minneslucka från igår ;-)

Men är Gimp nåt som kan jämföras med PS? jag har PS7 är det värt jobbet att gå över till GIMP?

/kg som laddar hem av nyfikenhet
 
Om du redan har betalat tusentals kronor för PS7 ser jag ingen anledning att gå över till GIMP.

GIMP är däremot ett riktigt gångbart alternativ för oss som inte anser att PS7 ger lika mycket som det kostar.
 
Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan PhotoShop och GIMP?
Fördelar GIMP?
Fördelar PS?
(förutom inköpskostnad)
 
En del av dessa frågor finns svarade i den andra tråden om Gimp 2.0 här

Det som fortfarande saknas är saker som stöd för ICC profiler, stöd för RAW mm

Det finns väl egentligen ingen annan fördel för Gimp än just priset - men det är ju ingen liten fördel direkt ;-)
 
Den största fördelen med Gimp är dock priset och tillgängligheten, som jag ser det. Det är svårt att komma ifrån. Tycker man dessutom om att programmera så kan man alltid skräddarsy och leka med egna script och liknande.

Användargränssnittet för Gimp är ganska bra, man kan dynamiskt skapa egna kortkommandon och liknande, det är praktiskt. Jag har inte koll på systemresurserna, men jag tror att Gimp är lite mer sparsamt med resurserna.

PS är ju mer eller mindre standard och det är en fördel i sig. Det är väldigt många som använder det och det har utmärkta funktioner. Det har bättre stöd för ICC (Gimp har väl inget fortfarande, eller hur var det med det?).

Ur pedagogisk synvinkel har Gimp betytt mycket för mig. Istället för att använda PS:s inbyggda och färdigförpackade funktioner har jag lärt mig att göra samma sak "manuellt" så att säga. Min kunskap har på så sätt fördjupats. Jag håller faktiskt en nybörjarkurs i digital bildbehandling och då kör vi just Gimp. Alla kan ju få tag i det och fortsätta öva hemma. Det är inte längre ett krav med PS för att kunna bildbehandla (som åtminstone jag upplevde att det var tidigare).

Nu finns ett förhållandevis kraftfullt alternativ, gratis och med möjlighet att själv bidra och påverka utveckling!

Det är mina spontana tankar... får se om jag kan komplettera det bättre sen. Jag har lagt upp Gimp 2.0 (Win) som ny produkt här på fotosidan också, vi får se om den godkänns. Då kommer kanske en bättre utvärdering. :)
 
Johan P skrev:
En del av dessa frågor finns svarade i den andra tråden om Gimp 2.0 här

Det som fortfarande saknas är saker som stöd för ICC profiler, stöd för RAW mm

Det finns väl egentligen ingen annan fördel för Gimp än just priset - men det är ju ingen liten fördel direkt ;-)
ICC-profiler var tänkt att komma till 2.0, åtminstone basal funktionalitet, hur det blev är jag lite osäker på (har bara sett en skärmdump på det tidigare). RAW-stöd finns med dcraw som plugin, vars kod även lär ligga till grund för Adobes raw-konvertering. CMYK-stöd finns inte, utom som en plugin i tidig utveckling. Den största nackdelen som jag ser det är att stöd för 16 bitars färg saknas, något man dock kan bortse ifrån om man bara fotar jpeg. Om sedan beräkningsalgoritmerna för bildrotering, perspektivförändring, interpolering och liknande manövrer är lika bra som i Photoshop vill jag låta vara osagt. Men faktum är att Gimp 2.0 är riktigt bra och det till ett pris som inte går att slå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.