niklasl
Aktiv medlem
23 mars släpptes GIMP 2.0: http://www.dpreview.com/news/0403/04032602gimpv2.asp. Finns för olika UNIX-varianter men även för Windows och MacOS X. Kostar 0:-...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
KGS skrev:
Macversionen verkar kosta några dollar 30 via nätet o 80 i låda... missar jag nåt, eller köper jag mej rätten att klaga *s*
/kg som inte vet vad GIMP är - än
Det är inte förbjudet att ta betalt för program som släppts under GPL -licens, vad dessa personer vill ha betalt för är arbetet att packa programet i ett lättinstallerbart format. Observera att det finns andra installationspaket av GIMP som är gratis, så nyttan av att betala för det är faktiskt tveksam. T.ex. på windowssidan (http://www.gimp.org/windows/ ) finns fyra olika installationspaket av GIMP, två är gratis och två kostar.KGS skrev:
Macversionen verkar kosta några dollar 30 via nätet o 80 i låda... missar jag nåt, eller köper jag mej rätten att klaga *s*
/kg som inte vet vad GIMP är - än
ICC-profiler var tänkt att komma till 2.0, åtminstone basal funktionalitet, hur det blev är jag lite osäker på (har bara sett en skärmdump på det tidigare). RAW-stöd finns med dcraw som plugin, vars kod även lär ligga till grund för Adobes raw-konvertering. CMYK-stöd finns inte, utom som en plugin i tidig utveckling. Den största nackdelen som jag ser det är att stöd för 16 bitars färg saknas, något man dock kan bortse ifrån om man bara fotar jpeg. Om sedan beräkningsalgoritmerna för bildrotering, perspektivförändring, interpolering och liknande manövrer är lika bra som i Photoshop vill jag låta vara osagt. Men faktum är att Gimp 2.0 är riktigt bra och det till ett pris som inte går att slå.Johan P skrev:
En del av dessa frågor finns svarade i den andra tråden om Gimp 2.0 här
Det som fortfarande saknas är saker som stöd för ICC profiler, stöd för RAW mm
Det finns väl egentligen ingen annan fördel för Gimp än just priset - men det är ju ingen liten fördel direkt ;-)