acke
Avslutat medlemskap
Hej alla!
Jag vill gärna höra era åsikter i nedanstående fråga.
Jag utgår från att alla känner till Scandinavian Photo (SP). Jag har handlat fotoprylar hos dem i många år och är mycket nöjd med den service jag får. Utom på en punkt, det s.k. ”försäkringserbjudandet”.
Om jag köper t.ex. en kamera så kommer det efter en kort tid ett brev från SOLID, ett försäkringsbolag i Helsingborg. Brevet är formulerat som ett försäkringsbrev med detaljerad information om vilken utrustning jag har köpt, mitt "kundnummer", uppgifter om försäkringspremie, självrisk och förfallodag. Det låter nästan som om jag vore en registrerad kund hos SOLID och själv hade beställt försäkringen. Jag brukar alltid slänga detta brev. SOLID skickar sedan ut minst två "påminnelser" med nya "betala senast"-datum.
SP lämnar alltså ut min adress och uppgifter om mina inköp till SOLID, utan att fråga mig om tillstånd. Detta är integritetskränkande, tycker jag. Information om ett inköp bör rimligen stanna mellan köpare och säljare. Jag vill själv bestämma vem som ska få veta att jag har köpt t.ex. en dyrbar kamera.
Det efterföljande bombardemanget av "försäkringsbrev" från SOLID kan dessutom liknas vid trakasseri och terrorverksamhet, tycker jag. (Namnet SOLID, förresten, låter mer som ett inkassobolag än som ett försäkringsbolag, eller hur?)
Jag har diskuterat frågan med Lennart Rodin, försäkringsansvarig på SP, dock utan resultat än så länge. Jag har föreslagit till SP att deras säljare ska fråga vid köptillfället om kunden vill ha ett försäkringserbjudande. Svarar kunden nej så ska inga uppgifter lämnas ut till SOLID. En självklarhet, tycker jag.
Är det bara jag som blir upprörd över dessa ”försäkringerbjudanden” som prackas på oss utan att vi har bett om dem? Om flera kunder uttrycker sitt missnöje så kanske vi tillsammans kan få SP att ändra på rutinerna?
Jag vill gärna höra era åsikter i nedanstående fråga.
Jag utgår från att alla känner till Scandinavian Photo (SP). Jag har handlat fotoprylar hos dem i många år och är mycket nöjd med den service jag får. Utom på en punkt, det s.k. ”försäkringserbjudandet”.
Om jag köper t.ex. en kamera så kommer det efter en kort tid ett brev från SOLID, ett försäkringsbolag i Helsingborg. Brevet är formulerat som ett försäkringsbrev med detaljerad information om vilken utrustning jag har köpt, mitt "kundnummer", uppgifter om försäkringspremie, självrisk och förfallodag. Det låter nästan som om jag vore en registrerad kund hos SOLID och själv hade beställt försäkringen. Jag brukar alltid slänga detta brev. SOLID skickar sedan ut minst två "påminnelser" med nya "betala senast"-datum.
SP lämnar alltså ut min adress och uppgifter om mina inköp till SOLID, utan att fråga mig om tillstånd. Detta är integritetskränkande, tycker jag. Information om ett inköp bör rimligen stanna mellan köpare och säljare. Jag vill själv bestämma vem som ska få veta att jag har köpt t.ex. en dyrbar kamera.
Det efterföljande bombardemanget av "försäkringsbrev" från SOLID kan dessutom liknas vid trakasseri och terrorverksamhet, tycker jag. (Namnet SOLID, förresten, låter mer som ett inkassobolag än som ett försäkringsbolag, eller hur?)
Jag har diskuterat frågan med Lennart Rodin, försäkringsansvarig på SP, dock utan resultat än så länge. Jag har föreslagit till SP att deras säljare ska fråga vid köptillfället om kunden vill ha ett försäkringserbjudande. Svarar kunden nej så ska inga uppgifter lämnas ut till SOLID. En självklarhet, tycker jag.
Är det bara jag som blir upprörd över dessa ”försäkringerbjudanden” som prackas på oss utan att vi har bett om dem? Om flera kunder uttrycker sitt missnöje så kanske vi tillsammans kan få SP att ändra på rutinerna?