Annons

Gigapixelbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Timvilram

Medlem
Hej!

Jag har försökt googla efter en mer ingående guide hur man fotar gigapixel foton men hittar ingen,

Vad jag förstått så ska man zooma in max med teleobjektiv? Och sedan ta massor av bilder. Vad jag inte förstår är hur man ska få skärpa på hela bilden om man kör me manuell fokus, det blir ju antigen det som är närmast eller lite längre bort som blir riktgt skarpt? Jag har f20 i bländare som max om det har någon betydelse. Sedan om det är tex en mur och ett hus längre bak i vyn jag vill få med, då blir det ju antingen muren eller huset som kommer med? Ska man ställa in manuellt läge på mitte. Och sedan ta alla ilder utifrån det?

Kamera: samsung nx1000
Objektiv: 20-50mm & 50-200mm
Stativ: tripod


Tacksam för svar och ber om ursäkt om det är helt fel forum och fråga i.
 
Enklaste sättet att skapa en gigapixel-bild är nog att köpa sig en analog storformatskamera och sedan skanna in negativet med en högupplöst scanner. Annars får man väl göra ett panorama enligt konstens alla regler. Jag har gjort panoramor på några hundra Mpix, men aldrig någon som når upp i Gpix.
 
Fokuserar du med din tele på 200mm @ ƒ20 mot en motiv på 100m avstånd från kameran så blir allt bakom motivet skarpt. Enligt DOF Master blir allt från ca 50m och bortåt skapligt skarpt.
 
Tack!

Tack för alla svar :)

Jag har kollat på gigapan men tycker inte jag har så bra kamera och kanske inte har samma intresse av foto när jag är hemma i sverige igen så avvaktar med en sådan gigapan tillsvidare. Vill föröska få ihop nått at den utrustningen jag har först, kvalite är inte så noga av stichningen vill mest lära mig hur man gör och senare isf köpa en canon 5D mark III eller nått med gigapan.
 
Tack för alla svar :)

Jag har kollat på gigapan men tycker inte jag har så bra kamera och kanske inte har samma intresse av foto när jag är hemma i sverige igen så avvaktar med en sådan gigapan tillsvidare. Vill föröska få ihop nått at den utrustningen jag har först, kvalite är inte så noga av stichningen vill mest lära mig hur man gör och senare isf köpa en canon 5D mark III eller nått med gigapan.

Om kvaliten inte är så noga är det väl bara att köra.

Posta gärna länk till resultatet här.

Hur hade du tänkt visa bilden?
 
Eftersom man sätter ihop så många bilder behöver kameran inte nödvändigtvis vara den värsta. Det blir nog stora filer ändå.

Microsoft ICE är ruskigt snabb och säker på att sätta ihop bilder automatiskt. Men behöver man mer kontroll och lite handpåläggning är PTGui mitt tips. Hugin gör samma sak och bygger på samma mjukvara i grunden men jag upplevde att det buggar mer.
 
Hej igen, förlåt jag glömde skriva att jag kör Mac dator, kollade på ICE och photosynth men det verkade bara fungera till Windows. finns det nått anna för mac som är gratis tro? det där PTGui hängde sig bara för mig hela tiden :/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.