Annons

Gigantiska Panoramabilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

En nyfiken ådra har väckts till liv, någon som vet hur dessa sammanfogas och vilka typer av program som annänds för att göra bilder som denna?

http://gigapan.org/gigapans/66626/

Den är helt galen!

Det finns många olika program för att sammanfoga. Det går till och med att göra i Photoshop. I ditt exempel har fotografen använt ett motorhuvud från Gigapan och han har använt "Gigapan Stich" för sammanfogningen (som man får på köpet med motorhuvudet).

Det bästa jag provat hittills är Auto Pano Giga. Det finns en mängd inställningsmöjligheter men också editeringsmöjligheter,

www.prepix.se

Har dragit ner en trail på Auto Pano och även Hugin, så nu ska jag testa lite, har dock inget bra stativ för panorama men men..

Det finns många olika program för att sammanfoga. Det går till och med att göra i Photoshop. I ditt exempel har fotografen använt ett motorhuvud från Gigapan och han har använt "Gigapan Stich" för sammanfogningen (som man får på köpet med motorhuvudet).

Det bästa jag provat hittills är Auto Pano Giga. Det finns en mängd inställningsmöjligheter men också editeringsmöjligheter,

www.prepix.se

Efter vad jag har kunnat läsa mig till så pysslar du en del med den här typen av bilder va?

Har du några tips om man vill köra igång med detta?
Kanske inte är helt sugen att börja med ett motordrivet huvud

Efter vad jag har kunnat läsa mig till så pysslar du en del med den här typen av bilder va?

Har du några tips om man vill köra igång med detta?
Kanske inte är helt sugen att börja med ett motordrivet huvud

Ja, det har blivit ganska mycket. Tekniken är användbar till olika saker, inte bara gigapixelbilder.

Om det är gigapixelbilder du vill göra, alltså från ett par hundra till flera tusen bilder, behöver du något verktyg för att klara precisionen. Till exempel ett panoramahuvud med inställbara "hack" underlättar mycket. Med ett 200 mm objektiv är en förlyttning på 5-6 grader lagom och det är svårt att ha den precisionen med ett vanligt stativhuvud. bra om huvudet också har inställning för vertikal förflyttning.

När det gäller själva fotograferingen är det viktigt att köra helt manuellt, både exponering och vitbalans. Att välja rätt dag är också viktigt, inte kul om solen går i moln titt som tätt.

Hopsättningen kan som sagt göras i många olika program. Hugin som föreslogs kan vara värt att prova, men faktum är att PS gör ett rätt hyggligt jobb, om du ändå har tillgång till det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto