Annons

Gifta 50 år - foto som minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fota min mormor och morfar som firar 50 år som gifta i år. Tänkte kolla efter tips här på hur jag kan ta så bra bilder som möjligt på dom. Hittar inget som hjälper mig så då startar jag ny tråd.

Jag har 2st 160ws från Kaffebrus. En med softbox och en med vitt paraply. Vill gärna använda en av blixtarna till bakgrunden så mönstren i tapeten inte syns.

Har provat att ha folie bredvid mormor som kan reflektera blixten som står bredvid morfar.
Har provat blixt framifrån men då blir det väldigt mycket blänk i morfars glasögon.

Bakgrunden blir som utfrätt även fast jag har blixten på lägsta effekt.

Det blir mao inte bra hur jag än ställer blixtarna :(

Har jag för lite utrustning för att lyckas ta bilder med hyffsat ljus på 2 personer samtidigt?

Någon som har nåt tips för att lyckas med detta?

//Maria

Två blixtar är svårare, men det går. Två meter från väggen borde räcka. Experimentera med blixtarna nära en linje genom morfar/mormor, något hitom, riktade strax bakom. Reflexskärm på båda sidorna för att ta till vara det ljus som finns. På det viset fåt Du fyra "ljuskällor".

Ett annat alterativ är att lägga bakgrunden i bokeh, dvs. flytta fram "de unga tu" ytterligare och öka bländaröppningen, så att de precis ligger inom det skarpa området.

Jag kan inte bidra med något tips eftersom jag inte kan något alls om blixfotografering.

Jag vill bara haka på och fråga vad som talar för att använda blixt och emot?

Själv tycker jag det oftast är betydligt svårare att få till ett bra porträtt med blixt. Naturligt ljus från fönster tycker jag är trevligare och enklare att använda.

Allt förstås under förutsättning att man kan förlägga tidpunkten till den ljusa tiden på dagen.

Nyfiken.

Anders

tannler skrev:
Två blixtar är svårare, men det går. Två meter från väggen borde räcka. Experimentera med blixtarna nära en linje genom morfar/mormor, något hitom, riktade strax bakom. Reflexskärm på båda sidorna för att ta till vara det ljus som finns. På det viset fåt Du fyra "ljuskällor".

Ett annat alterativ är att lägga bakgrunden i bokeh, dvs. flytta fram "de unga tu" ytterligare och öka bländaröppningen, så att de precis ligger inom det skarpa området.

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. Kanske är lite trögfattad :p Nära en linje genom?? Hänger inte med riktigt hur du tycker jag ska placera blixtarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar