Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ghilliesuit

Produkter
(logga in för att koppla)

Roachie

Aktiv medlem
Tjo och tjim hobbylim,

jag håller för tillfället på med att försöka göra en egen ghilliesuit.
Jag utgick från 2 stycken jutevävspresenningar, en som "bas" på vilken jag knyter trådarna jag repat upp från den andra. So far so good, bortsett från att man nyser ut jutevävsdamm med jämna mellanrum. Jag går nu och funderar på vad jag kan använda för något för att färga väven då jag är lite av en miljötaliban och försöker hålla mig borta från kemikalier så gott det går. Jag tänker mig att använda kaffe för att få fram dem "jordiga" tonerna men har inte riktigt listat ut vad man kan använda för att få fram de gröna tonerna.Jag vet att det finns medel för tygfärgning,vilket jag också har köpt för att ha som plan B. Men det vore lite kul att testa med växtfärgning eller något liknande.

Har ni några förslag så skriv gärna en rad eller tre.

mvh Ricard
 
Tack men den tråden handlar mer om "ghilliesuitens" vara eller inte vara samt var man kan köpa färdiga och inte tips kring färgning som jag i första hand var ute efter.

mvh Ricard
 
Gör en basdräkt med så neutrala färger som möjligt, du kompletterar ju med den vegetation som finns på platsen för att smälta in bäst.
 
Grönt:

Hägg (Prunus padrus), frukt och/eller blad.
Vägtorn (Rhamnus cathartica), de mogna torkade stenfrukterna.

I indisk ( och förmodligen också andra länders ) tradition, förekommer under viss högtider färgning av mat. Det finns rött, gult och grönt att tillgå, men jag vet inte om de är tillräckligt färgfasta. Möjligen kan man fixera med Nitor Fixersalt.
 
Senast ändrad:
Jag har gjort en med basen bestående av en engelsk flygaroverall. Sen ovan på den (ryggsida och ut på sidorna och ner på armar och ben) sitter ett nät av nylon med maskstorlek ca 3-4 cm, ovan på det kronans maskeringsnär och sen kompletterad av trasor, juteväv och annat som bidrar till att få bort konturerna av människokroppen.

Tillverkade en huva av modell större som som jag fäste i kragen för att dölja kamera och lins. Ska se om jag kan fixa fram en bild på den......sen

(Avsikten var från början till en tjänst inom försvaret men ska nyttja den till bildjakten)
 
finns en variant när man tar ett vanligt cammonät och kliper det så att det är ca 1dm längre och bredare och sen så sätter man ihop den med balaband eller något annat sen när man komme rdit man ska använda den fyller man i hålen med pinnar gräs löv oxh allt sånt. funkar mycket bra eftersom den blir exakt samma som miljön
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.