Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GH4 V-LOG nu gratis...

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Det verkar som om Panasonic har klantat till sig rejält...

De ville ju att GH4-användarna skulle betala för uppdateringen till V-LOG, som bl.a. möjliggör ett större dynamiskt omfång. Men nu har någon kommit på ett litet knep för hur man skaffar V-LOG på egen hand.

Jag provade det precis – och det fungerar!

Påminner om Sonys fadäs med deras F5, som gick från 2K till 4K genom att ändra i en textfil...

/ Kiwi

Det verkar som om Panasonic har klantat till sig rejält...

De ville ju att GH4-användarna skulle betala för uppdateringen till V-LOG, som bl.a. möjliggör ett större dynamiskt omfång. Men nu har någon kommit på ett litet knep för hur man skaffar V-LOG på egen hand.

Jag provade det precis – och det fungerar!

Påminner om Sonys fadäs med deras F5, som gick från 2K till 4K genom att ändra i en textfil...

/ Kiwi

Hur har det funkat efter du installerat v-log. Funkar smärtfritt? Blir det bättre för gradingen eller är det bara en plattare bild som ger mer brus för att man måste tillföra mer färger och Kontraster för att återskapa bilden. Anamorfiska funktionen får man inte antar jag då måste man köpa uppdateringen?

Gammal tråd men för den som är intresserad.

Testade iaf idag att uppdatera firmware till 2.3 för att test V-log. (enligt länken ovan)
Lyckades inte till en början iom att Panasonic tagit bort v-log funktionen i senaste appen i mobilen.
Fick en snilleblixt och tog min sons gamla iPod med iOS5.1 och laddade ner den senaste fungerande versionen för det gamla operativsystemet och Ta-da, v-log finns i picturestyles. Ska bli kul att testa. Märker att Zebran inte riktig vet hur den ska jobba. V-log klipper av en brant kurva vid högdagarna så zebran tänker nog rätt enligt histogrammet fast borde nog omkalliberas för V-log. T.ex Full glugg 1,7 och 50 i shutter så blir det knappt zebra fast man riktar kameran mot himlen mitt på dan.

V-log Panasonic

GH-4 spelar in 8-bit internt för att kunna utnyttja V-log och 10-bit behövs väl en extern inspelare? Rätta mig i fall jag har fel!

GH-4 spelar in 8-bit internt för att kunna utnyttja V-log och 10-bit behövs väl en extern inspelare? Rätta mig i fall jag har fel!

Jo, du har nog rätt om jag inte missminner mig.
Gett upp V-log. Det är bara krångligt när man inte riktigt ser vad man gör t.ex ser man inte om man vitbalanserat rätt på skärmen och med all efterarbete som kommer till, så vinner man inte något på det. Men som sagt har bara provat 8-bitar, tror inte det blir en aha upplevelse med 10-bitar.

Det sägs iaf att om man ska kunna utnyttja v-log fullt ut, så är det 10 bitar som gäller – och då krävs extern inspelning.

Det var rabatt på Atomos Ninja Assassin och tillbehör nyligen, så jag köpte en med lite batterier och en hårddisk. Har än så länge bara sett så att det alls fungerar, så jag kan ännu inte säga något om det blir så mycket bättre eller ej.

Dock finns det flera fördelar med den här externa inspelaren, inte minst när det gäller att kunna se vad man gör när man filmar med en så platt bild: Man kan lägga in en LUT och se hur det färdiga resultatet faktiskt blir medan man spelar in! Visserligen kommer bilden att ändras lite när man redigerar i efterhand, men det här kommer att underlätta otroligt.

/ Kiwi

Det sägs iaf att om man ska kunna utnyttja v-log fullt ut, så är det 10 bitar som gäller – och då krävs extern inspelning.

Det var rabatt på Atomos Ninja Assassin och tillbehör nyligen, så jag köpte en med lite batterier och en hårddisk. Har än så länge bara sett så att det alls fungerar, så jag kan ännu inte säga något om det blir så mycket bättre eller ej.

Dock finns det flera fördelar med den här externa inspelaren, inte minst när det gäller att kunna se vad man gör när man filmar med en så platt bild: Man kan lägga in en LUT och se hur det färdiga resultatet faktiskt blir medan man spelar in! Visserligen kommer bilden att ändras lite när man redigerar i efterhand, men det här kommer att underlätta otroligt.

/ Kiwi
Såg dom på mässan och verkar väldigt bra. Hoppas du blir nöjd och får bra resultat.
Fråga bara, är det ingen som stör sig på bruset i kameran? Jag blev väldigt besviken hur mycket den brusar redan på iso 200. Har ju en canon 5d mkii och 60d och dom är mycket cleanare.
Knappt nån som nämner det i recensioner vilket förvånar mig förutom att den är dåligt i lågt ljus.

/ Kiwi

Hur går det med Ninjan? Blev det som du hoppats på?
/Hasse

Jag har tyvärr inte gjort fler tester för att jämföra hur det blir med intern respektive extern inspelning, så jag kan inte säga om det blivit bättre eller ej.

Tanken var att jag skulle sätta hela paketet på prov häromdagen, när jag var ute och filmade en sak som ska ut på Tuben. Men när jag väl kommit fram efter 35 minuters bilfärd så upptäckte jag att jag fått med mig allt... utom HDMI-kabeln. :/

Så det blev till att filma internt hela dagen.

Men nu har jag ett lite större projekt på gång om några veckor, så jag är närmast tvingad att se vad jag får för skillnad och om det är något jag måste tänka på när jag lagrar externt respektive internt. Jag får be att få återkomma!

/ Kiwi

Tack för svar.
Klassiker att glömma nåt väsentligt, typ minneskort. 😳
Ja, återkom gärna när du testat.
Köpte precis metabones xl till gh4 så jag kan använda min Canongluggar. Sved i plånboken! 😊

Okej, då har jag gjort ett litet test. Helt ovetenskapligt och förmodligen inte ett som visade på alla för- och nackdelar. ;)

Jag spelade in mot grannens hus tvärsöver gatan i eftermiddagssolen. Detta gjordes med både över- och underexponering (och även normal sådan, förstås). Sedan stresstestade jag genom att dra upp exempelvis kontrast och högdagrar till maximum och skuggor till minimum och till sist dra ner på exponeringen (allt i Lumetri-paneln i Premiere Pro).

Mina observationer: Det finns skillnader, men jag kan inte säga att de är så väldigt stora. Dock är det alltid till Atomos fördel.

Överlag känns det som om bilden har lite fler detaljer om jag spelar in på Atomos. Inte mycket, men lite mer än vad bara placeboeffekten skulle ge. Haha! Det blir mindre artefakter när jag drar upp ISO till extrema nivåer (för GH4 är det 6.400). Och när man tittar på himlen, så verkar det som om det finns några (få) fler steg i färgövergångarna. Det verkar också som om det är renare övergångar, utan färgstick.

Fast en sak är faktiskt en nackdel med Atomos. Nu spelade jag in i ProRes 422, vilket ligger mellan HQ och LT i kvalitet. 15 sekunder film ligger på en 800-900 MB på Atomos. Samma mängd film internt i kameran ligger på 170-180 MB...

Dessutom äter den batteri något kopiöst. Jag skulle spela in runt en halvtimmes film, men var rejält svettig på slutet då den började varna om att batteriet var på upphällningen. Och då började jag med ett fulladdat batteri..!

Hade nog hoppats på mer än så här.

/ Kiwi

Okej, då har jag gjort ett litet test. Helt ovetenskapligt och förmodligen inte ett som visade på alla för- och nackdelar. ;)

Jag spelade in mot grannens hus tvärsöver gatan i eftermiddagssolen. Detta gjordes med både över- och underexponering (och även normal sådan, förstås). Sedan stresstestade jag genom att dra upp exempelvis kontrast och högdagrar till maximum och skuggor till minimum och till sist dra ner på exponeringen (allt i Lumetri-paneln i Premiere Pro).

Mina observationer: Det finns skillnader, men jag kan inte säga att de är så väldigt stora. Dock är det alltid till Atomos fördel.

Överlag känns det som om bilden har lite fler detaljer om jag spelar in på Atomos. Inte mycket, men lite mer än vad bara placeboeffekten skulle ge. Haha! Det blir mindre artefakter när jag drar upp ISO till extrema nivåer (för GH4 är det 6.400). Och när man tittar på himlen, så verkar det som om det finns några (få) fler steg i färgövergångarna. Det verkar också som om det är renare övergångar, utan färgstick.

Fast en sak är faktiskt en nackdel med Atomos. Nu spelade jag in i ProRes 422, vilket ligger mellan HQ och LT i kvalitet. 15 sekunder film ligger på en 800-900 MB på Atomos. Samma mängd film internt i kameran ligger på 170-180 MB...

Dessutom äter den batteri något kopiöst. Jag skulle spela in runt en halvtimmes film, men var rejält svettig på slutet då den började varna om att batteriet var på upphällningen. Och då började jag med ett fulladdat batteri..!

Hade nog hoppats på mer än så här.

/ Kiwi

Kul att du dela med dig!
Det du skriver är ju precis det jag undrat och det jag utläser av ditt test så är det värt att hyra en Atmos när det verkligen gäller och man vill få ut maximalt ur kameran. ProRes är ju en mycket bättre codec än mp4 så detaljer blir mycket bättre mot priset av stora filer.
Men ska man bara Dokumentera, hemmavideo och dylikt så funkar det internt med minimal utrustning och ändå få grymt fina bilder.
Ska iaf prova en Atmos framöver, verkar ju grymt!

Edit: Jo, du skriver om ISO skillnaden. Är det samma brus fast det håller ihop bättre vid höga ISO eller blir det mindre brus, vilket jag inte tror? ISO800 är max på denna kamera i mitt tycke, vore ju grymt om man kunde ta det högre.

Ja, skärmen och möjligheten att spela in externt har jag bara goda saker att säga om! Det underlättar mycket att både kunna se en större bild och kunna bedöma exponering och skärpa bättre.

Det är fortfarande mycket brus vid max ISO, oavsett om man kör via Atomos eller ej. Men det verkar som om bruset inte förstör bilden lika mycket. Jag kan inte säga att bruset är mer »organiskt«, vilket är ett ord man brukar använda för att beskriva brus i fotografisk film, men jag tycker att det ser bättre ut än i den interna inspelningen.

/ Kiwi

Ja, skärmen och möjligheten att spela in externt har jag bara goda saker att säga om! Det underlättar mycket att både kunna se en större bild och kunna bedöma exponering och skärpa bättre.

Det är fortfarande mycket brus vid max ISO, oavsett om man kör via Atomos eller ej. Men det verkar som om bruset inte förstör bilden lika mycket. Jag kan inte säga att bruset är mer »organiskt«, vilket är ett ord man brukar använda för att beskriva brus i fotografisk film, men jag tycker att det ser bättre ut än i den interna inspelningen.

/ Kiwi

Skärm och sökarlup har jag sen tidigare och är nästan ett måste med tanke på att synen blrja ge vika.😄 Tycker det är jäkligt synd att panasonic appen inte visar helbild. Den vore/är perfekt i kombo med min Ronin M gimbal när man vill kontrollera skärpan via appen i iphonen som jag fäster på Ronin så jag når och kan styra skärpan med tummen på telefonen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar