Advertisement
ANNONS
Annons

Gfx adapter + Canon 200mm 1.8 L - lösning på problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam123

Medlem
Har ett lite udda problem men börjar bli lite frustrerad över att jag inte hittar en lösning på det. Har under många år fotograferat med canon ganska uteslutande, så har en del favorit objektiv kvar i arsenalen. I somras bytte jag in min 5d mark iv och skaffade en GFX 50R istället. Planen var att köra med Canon EF - GFX adpater, vilket har fungerat hyfsat men problemet är att jag får inte mitt Canon 200mm 1.8 L att fungera med adaptern. Detta objektiv är lite unikt i flera avseenden. Gjordes tydligen bara i 8 000 exemplar och har focus-by-wire.

Försökte först med en Viltrox adapter - sen försökte jag med en Techart adapter, då jag läste att någon hade fått den kombon att funka. Och det stod att kameran skulle ge ström till objektivet via adaptern men jag får inte det att fungera heller. https://techartpro.com/?product=techart-canon-ef-lens-to-fujifilm-gfx-autofocus-adapter

Har läst att Steelsrings adpter ska fungera med just det här objektivet, men jag undrar vad det är som gör skillnaden. Verkar ha att göra med strömtillförseln. Då det är relativt unikt med 200 mm objektivet att det behöver ström för att överhuvudtaget fungera, inklusive den manuella fokuseringen. Som är helt orörligt när adaptern är på. Adapter fungerar dessutom bra med mitt 85mm 1.2 II objektiv som vad jag förstår också är ett focus-by-wire objektiv. Och 200mm fungerar perfekt på mina analoga hus så det är inget fel på själva objektivet.

En person har jag läst om på nätet har fått kombon 200 1.8 mm och techart adapter att fungera men jag börjar undra om han ändå inte blandar ihop objektiven.... https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1653085/0

Jag har uppdaterat adaptern och testat massor med olika inställningar i kameran, bland annat - att kameran ska kunna ta bilder utan objektiv (händer att det behövs när man kör med adapter tydligen)

Förstår att det är väldigt få som har det här problemet, ovanlig kombo. Men är det någon som stött på liknande problem, med något annat canon objektiv - exempelvis fungerar någon av Canon's 300mm 2.8 L med någon specifik adapter?

Har några alternativ för att lösa detta, exempelvis beställa en Steelsring från Usa och hoppas att det fungerar eller helt enkelt sälja objektivet, men båda de känns mindre lockande.
 
Jag har ingen erfarenhet av 200/1.8 men jag har fått Techart att fungera med några andra Canon objektiv. Några kommentarer
* Har du uppdaterat adaptern med senaste firmware versionen?
* På produktsidan du länkade till finns en länk om att starta om adaptern om den strular
* i den diskussion som du länkade till är det två fotografer som fått det att fungera så det verkar ju inte omöjligt.

Lycka till.
 
Då det är relativt unikt med 200 mm objektivet att det behöver ström för att överhuvudtaget fungera, inklusive den manuella fokuseringen. Som är helt orörligt när adaptern är på. Adapter fungerar dessutom bra med mitt 85mm 1.2 II objektiv som vad jag förstår också är ett focus-by-wire objektiv. Och 200mm fungerar perfekt på mina analoga hus så det är inget fel på själva objektivet.

Nu känner jag dåligt till de aktuella objektiven, men en möjlig skillnad mellan dem kan vara att 200:an kräver mer effekt för att fungera än 85:an, och att adaptrarna - eller själva kameran - kanske klarar att leverera effekten som 85:an kräver, men inte tillräckligt för 200:an.

Det jag råkar känna till - av egen erfarenhet - är att Nikons 200/2,0, som ju ändå är ett liknande objektiv, drar rejält med effekt och är bra på att tömma kamerabatterier :)
 
Tänkte precis säga det; de som fått det att funka kanske inte använder GFX 50R utan någon av de andra modellerna, som eventuellt kan leverera mer ström.
 
Jag har ingen erfarenhet av 200/1.8 men jag har fått Techart att fungera med några andra Canon objektiv. Några kommentarer
* Har du uppdaterat adaptern med senaste firmware versionen?
* På produktsidan du länkade till finns en länk om att starta om adaptern om den strular
* i den diskussion som du länkade till är det två fotografer som fått det att fungera så det verkar ju inte omöjligt.

Lycka till.
Tack för ditt svar. Ja jag har uppdaterat adaptern och startat om den etc. Men det gjorde ingen skillnad i det här avseendet tyvärr.
 
Nu känner jag dåligt till de aktuella objektiven, men en möjlig skillnad mellan dem kan vara att 200:an kräver mer effekt för att fungera än 85:an, och att adaptrarna - eller själva kameran - kanske klarar att leverera effekten som 85:an kräver, men inte tillräckligt för 200:an.

Det jag råkar känna till - av egen erfarenhet - är att Nikons 200/2,0, som ju ändå är ett liknande objektiv, drar rejält med effekt och är bra på att tömma kamerabatterier :)
Ja det låter ju som en möjlig förklaring för att 85 mm fungerar men inte 200 mm. Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.