Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gevärsteknik = Stativalternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_ljunggren

Aktiv medlem
Tjena!

Har hört detta på omvägar:
Har du rem på kameran skall man spänna fast den på ett visst sätt, (samma som när man siktar med gevär) ta ett djupt andetag och därmed ett djävulskt bra sätt att slippa rörelseoskärpa = längre slutartider = inte behöva släpa med stativ jämt = bra för folk som mig som är fördruckna på kaffe och andra störningar i motoriken...

Tankar, funderingar, bra svar??
 
Borde funka bra ja.

Plåtade live-band igår från balkong (bla), där hade de några vertikala stänger som jag kunde använda som stöd.

Hade tyvärr inget snöre med mig så jag höll i stången och la optiken på handleden.

Gevärstekniken består i att du tar ett rep runt trädstam och pipa, sen snurrar man på geväret (som propellern på gummisnodd-flygplan) så det stramar åt rejält.

Kanske lite väl omild behandling för dyr optik? Men det behöver nog inte sitta så hårt, rekylen är mindre
med kamera ;-)

Mvh
 
Det brukar fungera bra utan remmar och annat bara det finns något stadigt man kommer åt.
Tryck kamerahuset mot ett träd, rikta in och känn efter att det är stadigt, bort med huvudet och tryck av försiktigt. Det går att exponera 1 sekund mot en trädstam.
Husväggar, murar, staket är suveränt. En cykelsadel fungerar hjälpligt men inte till 1 sekund.

Det gäller att få bort allt som vibrerar från kameran. Man kan inte titta i sökaren och hålla riktigt stilla. Det händer att jag "gluttar" utan att komma emot.

Det är kreativitet, att utnyttja det som finns, i stället för att släpa med sig en massa som gäller för mej.

/AnWi
 
Jag brukar använda ett bordstativ med kameran uppvinklad och stativbenen i bröstet, samtidigt som jag har remmen i nacken som motspännare. Det ger rätt mycket i stabilitet.
 
Jag har hört att man kan använda ett snöre med två öglor på. Den ena öglan trär man runt objektivet och den andra runt ena foten. Det gäller sedan att hålla snöret i sträck. Har aldrig testat dock.

/Joakim
 
Tekniken vid gevärsskytte är att man lägger en bred och stadig rem omkring vänster axel och trär in handen mellan remmen och geväret, så att en spänning uppstår och geväret trycks mot axeln. Blir betydligt stadigare, men om du vill tillämpa samma teknik med kameran bör du nog ha ett teleobjektiv med någon typ av remfäste, samt ett axelstöd monterat på kameran. Finns säkert bilder av tekniken på någon sportskyttesida om man googlar!

/Pontus
 
Viktigast är att man "kramar" inte "rycker" av skottet/bilden. Den medvetna tryckningen eller ryckningen skapar spänningar och gör lätt att man viftar till. Man ska istället sakta öka trycket (krama) tills skottet/bilden går av. Vet man exakt när detta händer har man gjort fel.

Andningen finns det många åsikter om. De flesta rekommenderar några djupa andetag, därefter dra in andan och släppa ut 1/3-2/3. Håller man ett helt andetag sägs man vara mera spänd. Jag blir däremot stressad av att släppa ut för mycket luft så det fungerar inte särskilt bra. Jag håller istället ganska stora mängder luft medan jag kramar av.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.