Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gevärskolv för kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

robertM

Medlem
jag smyger väldigt mycket på djur i mitt fotograferande. det är i såna lägen nästintill omöjligt att ha ett stativ med sig till kameran.
det vill gärna fastna i tät vegetation osv.

det är å andra sidan icke helt lyckat att ta på frihand inne i mörka skogar med ett tele.

jag tänkte länge på detta och kom på att man kanske kunde tilllverka någon slags kolv till
kameran/telet.
jag mallade av kamera och stativfäste på en
träbit och satte sedan igång med att forma den så den skulle passa just mig helt optimalt.

en grej jag bestämde mig för, var att den skulle ha ett pistolgrepp framtill med ett fäste
för att kunna klicka på ett enbens stativ om man så önskade.
när utformning/slipning var klar spacklades den för att slutligen lackas i mattsvart.
till att knäppa av kameran, använder jag trådutlösaren som jag håller i handen jag har under kolven (den fälls nog in i pistolgreppet så
småningom).

jag har använt den ett några gånger hitills, och
jag är supernöjd. det blir en otrolig skillnad mot att ta på frihand. dessutom är den väldigt skön att bära runt då den ligger som en bössa i händerna. skönt är att den är gjord av trä när det är kallt.

helt enkelt ett bra hjälpmedel vid smygjakt med kamera.
roligt att kunna tillverka det själv med då det är regniga kvällar.
 
Jag tror att Novoflex tillverkade just sådana pistol/gevärsgrepp till sina teleobjektiv på 1960- 0ch 70-talen. Mycket populära bland djurfotografer då. Både fokusering och avtryck satt i handgreppet tror jag.
 
Novoflex använde jag mycket vid djurfotografering.
Utmärkt med axelstöd när man smög i skogen. Men bakre avtryckaren ställdes skärpen in, genom att trycka - släppa ut handtaget. I främre handtaget byggde jag in en elkontakt till utlösaren-motorn.
( Objektivet var inte lämpligt att ta med sin in på banken....)
 

Bilagor

  • novoflex---400.jpg
    novoflex---400.jpg
    16.9 KB · Visningar: 2,097
Kändes som att tråden dog, och det vill jag inte =)

Nån om har någon ide om hur man kan koppla focus/avtryckare till en hehe, avtryckare på gevärskolven ?
 
jag tänkte eventuellt fälla in trådutlösaren i pistolgreppet framtill på kolven.
faktum är dock, att det funkar väldigt bra med tråd utlösaren hängandes lös, så man håller i den med handen man har under själva stocken.
jag hade tänkt lägga till en bild på "ekipaget"
men bildfilen blev för stor. jag måste lösa det på något sätt.

slutsatsen är i alla fall att det blir en jäkla skillnad på stadighet jämfört med frihands fotografreing.
 
då får du ge f*n i att plåta under sommaren. Annars kan jag garantera dig att det sitter nå´n gammal (jägare-) gubbe med bössan som ska knäppa morkuller (han har inte insett förbudet än) och så tror han att nå´n tjuvjagar på sin mark och skjuter dig..
 
*skrattar* jo det blir väl någe sådant , ett skott i ryggen.

Jan , jag är på jakt för att se om jag kan modda min D70 så jag får möjlighet att använda trådutlösare.
Utan det så är jag ganska rökt vad det gäller axelstöd.
 
Såg en varning i nån gammal fototidning för att använda sådana i krigszoner! Inget för krigsfotografer alltså.
 
robertM skrev:
jag smyger väldigt mycket på djur i mitt fotograferande. det är i såna lägen nästintill omöjligt att ha ett stativ med sig till kameran.
det vill gärna fastna i tät vegetation osv.

det är å andra sidan icke helt lyckat att ta på frihand inne i mörka skogar med ett tele.

jag tänkte länge på detta och kom på att man kanske kunde tilllverka någon slags kolv till
kameran/telet.
jag mallade av kamera och stativfäste på en
träbit och satte sedan igång med att forma den så den skulle passa just mig helt optimalt.

en grej jag bestämde mig för, var att den skulle ha ett pistolgrepp framtill med ett fäste
för att kunna klicka på ett enbens stativ om man så önskade.
när utformning/slipning var klar spacklades den för att slutligen lackas i mattsvart.
till att knäppa av kameran, använder jag trådutlösaren som jag håller i handen jag har under kolven (den fälls nog in i pistolgreppet så
småningom).

jag har använt den ett några gånger hitills, och
jag är supernöjd. det blir en otrolig skillnad mot att ta på frihand. dessutom är den väldigt skön att bära runt då den ligger som en bössa i händerna. skönt är att den är gjord av trä när det är kallt.

helt enkelt ett bra hjälpmedel vid smygjakt med kamera.
roligt att kunna tillverka det själv med då det är regniga kvällar.

Är det inte stor risk för att kameran "rullar" åt höger eller vänster när du ska "skjuta"?
Stödet i armvecket är så passa litet så den borde kunna rotera åt vänster eller höger?

Satt och funderade om det inte behvdes ett bredare stöd mot bröstkorgen bak, med en halsrem som man hänger upp den i och på så sätt minimerar kamerarull?
 
Andreas K skrev:
Jan , jag är på jakt för att se om jag kan modda min D70 så jag får möjlighet att använda trådutlösare.
Utan det så är jag ganska rökt vad det gäller axelstöd.
Men d70:n har väl en infraröd mottagare, det är väl minst lika bra, bara tejpa en sändare snett bakåt som du kan trycka av?
 
Jag utmanar alla med Novoflex och likande anordningar att fota Göran Persson på torgmöte! lol
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.