ANNONS
Annons

Geotagging

Produkter
(logga in för att koppla)

segfault

Medlem
Hej på er.
Jag letar information om geotagging. Är det någon här som testat, och isåfall, med vilken utrustning?
Hur kommunicerar kameran med GPS enheten?

Kameran kommunicerar inte med gps-enheten. Du måste ladda ner bilderna och gps-data till datorn och koppla ihop dem med ett speciellt program.

Så då måste jag ändå sitta o försöka komma ihåg var resp. bild togs? Nu kanske man inte förflyttar sig så oerhört mycket men om man skall resa några veckor och inte räknat med att ha dator med sig blir det ju lite bökigt.

Kanske ett anteckningsblock är lättare?

segfault skrev:
Så då måste jag ändå sitta o försöka komma ihåg var resp. bild togs? Nu kanske man inte förflyttar sig så oerhört mycket men om man skall resa några veckor och inte räknat med att ha dator med sig blir det ju lite bökigt.

Kanske ett anteckningsblock är lättare?
- Nej, då. Skaffa en separat gps-mottagare som löpande registrerar din position. Eftersom du ställer klocka i kameran och i mottagaren synkroniserat kan en mjukvara matcha tiden du tog en bild med positionen mottagaren registrerade vid samma tidpunkt.

Jag har en polare som använder den här. Inte helt nöjd, dock:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6348268

Nån som vet ett program då? :) Hade varit kul om man automatiskt kunde få in koord. från en GPS som varit med på resan...

Program medföljer gps-enheten. Den lägger data i exif-filen, så det kvittar vilket fabrikat kameran är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar