Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

geotagging till eos 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

erik.ingman

Medlem
Finns det någon automatisk geotaggare till 450D eller måste man skaffa någon separat enhet och sedan vid datorn matcha bilder med gps data?
 
Ja, man måste ha separat enhet och sen koppla ihop geotagg med bild i sin dator. Det är än så länge ganska få kameror som klarar av att geotagga i realtid.
 
Nästa steg uppåt (40D/50D) kan man utrusta med ett nätverksbatterigrepp, som bland annat klarar av att ansluta en GPS som en Garmin GPSmap 60 CSx. Med den i fickan och kabel till kameran får du in positionen direkt.

Men dels är det hysteriskt dyrt och dels finns det inte till 450D.
 
Än så länge är det manuellt. På Nikon D90 har man förberett, där sätter man i en liten GPS-mottagare i blixtskon.

Vi med Canon är hänvisade till sånt här, denna verkar smidig till ett vettigt pris (har inte provat själv dock).
http://www.storagedepot.co.uk/Handheld-GPS/sc893/p835.aspx

Man kopplar in den som ett USB-minne, tankar över till datorn, sen använder man medföljande mjukvara och kan sen se var man varit i googlemaps e.dyl. Funkar lika bra på en 40D om man nu inte insisterar på att sätta på ett jättelikt nätverksgrepp inför fjällvandringen.
 
Det är inte större än det grepp som alltid annars sitter där. Bara dyrare.

För övrigt vandrar jag inte i fjäll. Jag springer i skogar, men då har jag inte någon kamera med mig.
Ska kanske tillägga att jag har provat att logga med en Garmin Colorado 300 och sedan slå ihop bildfilerna med loggfilen. Fungerar utmärkt, det också. Fast man kan förstås inte se positionen redan i kamerans LCD. Plus att man måste hålla reda på att klockan i kameran är rätt, för att slippa krångla med offset och krafs.
 
Det kanske finns någon med 40D som vandrar i fjäll, vem vet.

Sen har jag sett finurlig mjukvara där man tar det första kortet på GPS:ens display för synkning. Inte lika bra som Nikon, men lite innovativt åtmonstone.
 
Finns det någon som har erfarenhet av Jobo GPS-mottagare? Den säljs bl.a. av Scandinavian Photo. Enligt beskrivningen skall den passa till alla digtalkameror med tillbehörsfäste för blixt.
 
Finns det någon som har erfarenhet av Jobo GPS-mottagare?
Om man söker på denna så finner man att den bara använder ett stift i tillbehörsskon för att veta när den ska lagra koordinaterna. Sedan får man ändå använda ett program som synkar bilderna, men man får då även en platsbeskrivning från Jobos databas.
Eftersom jag ändå hade en Garmin Forerunner liggande så tycker jag att det är lika enkelt att använda den. Att ha rätt tid i kameran anser jag vara en baggis. Och sedan var ju programmet jag använde gratis.
//Bosse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.