Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Geotagga bilder efter fototillfället

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag provade idag ett enkelt program för att lägga in positionen i bilder.
En enkel GPS startar man när man ska fota och när den hittat sateliterna så startar man kameran och kontrollerar att den har rätt tid o datum inställt.
Sedan kan man sätta igång och fota. Jag tog bilen idag och gjorde en runda på ett par mil under det att jag tog ett antal bilder på olika platser. När jag kom hem tankade jag ur GPX-filen ur GPS:en och sparade. Sedan tankade jag över de tagna bilderna till datorn.
När detta var klart startade jag programmet Copiks
http://software.copiks.com/
I detta program laddade jag in GPX-filen och talade om var bilderna låg. Sedan markerade jag bilderna och tryckte på knappen "Tag selected images".
Därefter var det bara att överföra dem med nästa knapp till Google Earth och därefter visades bildmarkeringarna där och det var bara att klicka så visades bilerna på rätt ställe.
Vad också är bra är att de geotaggade bilderna visas på kartan direkt i Picasa Webbalbum om de överförs dit.
//Bosse
 
Trevligt. Klarar det att tagga även råfiler (,NEF) tro?
Nej inte i nuvarande version, men det är ju gratis och enkelt att komma igång med. Din artikel var ju mycket beskrivande och tyvärr fick jag inte fram den när jag själv sökte.
Eftersom jag har en Garmin Forerunner behövde jag inte köpa något för att testa. Nu har jag överfört denna information till min grabb och hans sambo, som också har Forerunners, så de kan Geotagga i Barcelona om några veckor och jag själv ska använda metoden i Italien till sommaren.
//Bosse
 
Jag har också testat GPICsynk. Funkade bra tillsammans med GeoLogTag på iPhonen.

Jag har aldrig kommit mig för att leta upp dyliga program men nu ikväll så fick jag oanade krafter och googlade lite ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.