Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Generator = mobil studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Kort fråga.

Är en sk generator något som genererar ström åt mina stativ-blixtar när jag inte kan plugga dom i väggen?

Finns det någon annan metod för att förse sina blixtar med ström om man inte vill lägga 10-20 lakan? Tex bilbatteri från claes olson och lite transformator på det?

Överväger skaffa D-lite kit men mobilitet är en förutsättning...

Mvh Johan

Hej

tänk på att billiga elverk inte ger tillräcklig ren ström, de dräper blixtarna.

Det måste vara filtrerad sinus ut.

Bara ett litet (möjligt?) tipps..

"Frilufsbatteri" (bilbatteri till båt) och en 220V omvandlare..

I min bil har jag dubbla batterier.. ett "bilbatteri" för att starta bilen och för allt i bilen.. och ett frilufsbatteri på 80Ah som går på alla övriga förbrukningsprylar så som; ljudutrustning, videomonitorer, laddning av utrustning (12v och 220V), kylskåp..

Nu vet jag inte vad en fotoblixt tar i peak.. men om det ligger runt 1500-2000W peak, så är det inga problem.. och om man kör med ett batteri i 80Ah'storleken så kan du fota så mycket du orkar!

Jag har som sagt var dubbla baterier och man "bör ha en laddfördelare mellan dem, så att man inte drar ut startbatteriet samtidigt.. (man vill ju komma från skogen med bilen..) Och min omvandlare är en 1000W från Klasolsson som klarar 2000W i ett par sekunder, Den lämmnar tillräkligt "ren" spänning för datorer och video och till och med ljudutrustning..
På en fest körde jag med ett slutsteg på 220v 1800W i flera timmar till en subb utan att batteriet laddades ur eller att omvandlaren blev nämnvärt varm..

Nu råkar ju bilen vara en Defender 110, så det är ju inga problem att ta sig ut i vildmarken..

Tack för alla tips! Jag fastnade speciellt för stigs batterilösning. Den är ju relativt kompakt och inte så fruktansvärt dyr. Jag har inget körkort så det måste gå att bära (med lite vilja). Tack!
/Johan

roinek skrev:
Hej

tänk på att billiga elverk inte ger tillräcklig ren ström, de dräper blixtarna.

Det måste vara filtrerad sinus ut.

En fråga då om "ren ström" om vi säger att jag köper ett litet elverk på ca 1000 watt bensindrivet och riggar en sån där lite "UPS" som man har till datorer och servrar för backup. Får man inte ut en ren ström utan spikar mm.????

Det finns ju elverk för ca 1000 kr
och ups från 1000 kr. & uppåt

/Jonas, JOP

Nu vet jag inte vad en fotoblixt tar i peak.. men om det ligger runt 1500-2000W peak, så är det inga problem.. och om man kör med ett batteri i 80Ah'storleken så kan du fota så mycket du orkar!

Hej!
Tyvärr så måste man skaffa en inverter med ren sinusvåg (istället för modifierad sinus eller fyrkantvåg) för att det ska funka med blixt. Har prövat flera inverters av de billigare 1000W varianterna med mina Bowens Esprit 500 och ett batteri på 88Ah, men det är huvet i väggen hela tiden. Tipset om Innovatronix verkar intressant tycker jag. I deras tabeller kan man lätt se om grejerna funkar med de blixtar man har.

/HePo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar