Annons

Gemensam teknisk nämnare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... är det en gåta som du redan har svaret på eller är det en generell fråga? Jag kan inte peka ut någon absolut gemensam teknisk nämnare. Kan dock känna igen det Getty-typiska "amerikanska manéret" som du talar om.

/G
 
Mycket intressant! Jag har själv slitit och dragit i photoshop hur länge som helst för att uppnå det där, men icke. Låga kontraster, nersaturerade färger, ganska mörk vitpunkt och ganska ljus svartpunkt.... Men förutom de självklara sakerna är det något annat. Suddigt å jävligt men ändå så fruktansvärt snyggt.

Som fullständigt digital och med lite analog erfarenhet tippade jag på att detta är effekten av en scannad dia, men då jag bläddrat igenom en hel del bilder här på fotosidan som är scannade så faller den teorin oxå. Ingenting liknar detta.
 
Jag kan absolut inget om det tekniska kring fotografering, men jag kikade på bilderna och testade lite snabbt i ps och...

började med en vanlig ren färgbild

...skapade ett lager ljusgrått (209) som rgb.

...och så valde jag blandningsalternativet "Mjukt ljus"
...och så gjorde jag ett till likadant lager (ovanpå) och valde multiplicera.

Tyckte att det blev en skön utjämnande effekt, i mina ögon inte olikt det jag tror du efterfrågar.(sen får man väl justera lite opacitet/gråton, efter behov)

Om du tycker att det är bra så har jag givetvis patent på effekten, och den ska naturligtvis uppkallas efter mig!!!

;)
 
Är det bara jag som får en känsla av att många av bilderna är tagna med rikligt exponerad negativ färgfilm av någon lågkontrastig kvalitet?

Jag tänker främst på bilderna 2, 4, 5, 7, 8 och 9 och deras ljusa toner med många lagom urfrätta högdagrar.

NPS? Portra NC? Reala?

Vad gäller den softade känslan så undrar jag om den inte i de fallen kommer av film med låg kontrast.

Nr 11 verkar helt klart softad med avsikt att göra det rejält, typ softfilter antingen på gluggen eller i datorn.

Nr 12 tycker jag ser ut som skakningsoskärpa eller rent "dålig" fokusering, vilket dock inte stör med tanke på motivet.

Nr 10 tycker jag inte över huvud taget ser anmärkningsvärt mjuk ut.

Nr 1 vet jag inte. Ser ut lite som dis. Lätt softfilter?
 
0Andreas0 skrev:
Jag kan absolut inget om det tekniska kring fotografering, men jag kikade på bilderna och testade lite snabbt i ps och...

började med en vanlig ren färgbild

...skapade ett lager ljusgrått (209) som rgb.

...och så valde jag blandningsalternativet "Mjukt ljus"
...och så gjorde jag ett till likadant lager (ovanpå) och valde multiplicera.

Tyckte att det blev en skön utjämnande effekt, i mina ögon inte olikt det jag tror du efterfrågar.(sen får man väl justera lite opacitet/gråton, efter behov)

Om du tycker att det är bra så har jag givetvis patent på effekten, och den ska naturligtvis uppkallas efter mig!!!

;)

Kan du inte lägga upp bilden, vore kul att se!
 
botvidsson skrev:
Kan du inte lägga upp bilden, vore kul att se!
ah, jag testade att lägga upp en bild i mitt album (första) men den blev jätteliten och suddig när jag skickade upp den. Säkert för att jag är snikmedlem...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.