Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gelfilter bak på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

stilero

Aktiv medlem
Jag har ett objektiv med hållare för gelfilter bak på objektivet, pga dess välvda form framtill. Är det någon som har tips på vart jag hittar denna typ av filter?

Har kolla med de flesta fotobutiker på nätet, och fast de själva säljer samma objektiv kan de ej tipsa om fungerande filter.

Vilket objektiv är det och vad vill du ha för filter?

Gelfilter är såvitt jag vet färgfilter, något man inte har någon större nytta av på digitalt och speciellt inte i färg. Polfilter, som i stort sett är det enda man kan ha nytta av som inte går att ordna i efterbehandlingen, är av glas.

Vilket objektiv är det och vad vill du ha för filter?

Gelfilter är såvitt jag vet färgfilter, något man inte har någon större nytta av på digitalt och speciellt inte i färg. Polfilter, som i stort sett är det enda man kan ha nytta av som inte går att ordna i efterbehandlingen, är av glas.

Det är ett Sigma 12-24mm, och har en välvd lins framtill, vilket gör det omöjligt att använda filter framför linsen. Istället har objektivet en liten hållare bak på objektivet där du skall använda gel-filter.

Det jag främst är ute efter är ND-filter för att förlänga slutartiderna.

Kodak Wratten No 96 är ett ND-gelatinfilter som finns i mängder av styrkor och flera storlekar. Köp det minsta 100x100 och klipp små runda filter som passar i din hållare.

Kodak Wratten No 96 är ett ND-gelatinfilter som finns i mängder av styrkor och flera storlekar. Köp det minsta 100x100 och klipp små runda filter som passar i din hållare.

Bra tips. Hittade ett billigt på ebay som nu är beställt.
Konstigt att inte fotobutikerna säljer detta. De säljer ju flera linser med denna typ av filter.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto