Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge ut serienummer på objektiv vid sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska sälja mitt tele, ett Canon EF 70-200, det finns här på köp/sälj.

Nu har jag någon som frågar efter serienumret på detta för att verifiera att det inte är stulet.

Borde det vara okej att ge ut detta? Kan det åsamka nån skada?

Mvh.

Jag gissar att det är svårt att göra något bedrägligt med ett serienummer då det är kopplat till fysisk produkt, och jag tror jag själv skulle vilja kolla serienumret om jag köper något här eller på Blocket.

Självklart kan i värsta fall bedrägliga personer använda serienumret till egna annonser senare för att själva ha ett nummer att ta fram vid eventuella frågor vid en fejkaffär.

[---------------------------------------------------------------------

Jag ska sälja mitt tele, ett Canon EF 70-200, det finns här på köp/sälj.

Nu har jag någon som frågar efter serienumret på detta för att verifiera att det inte är stulet.

Borde det vara okej att ge ut detta? Kan det åsamka nån skada?

Mvh.[/QUOTE]

Men då kan de lika gärna fabricera ett nummer någonstans i intervallet som dessa gluggar bär, iaf med nikon-gluggar är det inga problem att få tag i nummerföljder för olika gluggar.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Jag skriver oftast ut serinumret (ibland är jag för lat eller glömmer det...väljer aldrig bort det) i annonser, känns för mig lika självklart som att ge några dagars öppet köp om det önskas.

Jag kan inte se vad det skulle orsaka för skada? När jag själv sålt något på distans brukar jag alltid skicka en bild där serienummer syns tydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar