Annons

Ge mig tips på diaskanner!

Produkter
(logga in för att koppla)

macanna

Medlem
Äntligen kommer det att finnas tid att ta itu med alla tusentals diabilder som ligger i garderoben! Men jag behöver hjälp!

Har läst/tittat på tester och i olika forum, men inte blir jag klokare för det...

Jag vill ha en diaskanner som klarar följande:
- att ta bort "smuts" från diorna
- skannar flera diabiler åt gången
- skannar inramade dior
- inte tar en halv dag på sig att skanna 1 bild

Skannern behöver inte klara något annat än just diabilder!

Har sett att prisläget ligger mellan 700:- -> 12 000:-. Helst vill jag ha något vettigt för max 2 500:-, om det nu finns?!

Tänker inte göra några enorma förstoringar, utan vill egentligen bara flytta mina diabilder från garderoben till datorn. Nu för tiden blir det inte av att jag sliter fram projektorn och duken, det känns alldeles för jobbigt ;-)

Så, är det någon som har något tips på en bra produkt?

Ps. Kan även tänka mig att köpa begagnat!

Tack i förhand för tips!

Det här är svåra krav att kombinera:
-Dammborttagning
-Tusentals bilder
-Pris kring 2500

Dammborttagning kräver "Digital Ice" som är en hårdvarufunktion där bilden scannas med IR. Finns inte på ngn scanner under c 3000:-

Men strax över finns det t.ex epson 4490 eller den nyare V500 som båda har rätt trevliga specifikationer.

De har dock bägge den begränsningen att man bara kan ladda i 4 dian åt gången. Eftersom det alltid kommer att ta tid (typ några minuter styck) att scanna ett dia är det mindre slitsamt ju fler man kan köra åt gången. Men då hamnar man på c 7000:- för en Epson V700. Den kan klara 12 diabilder i stöten.

Tack Åke för tipsen!

Jag gjorde en snabb sökning på prisjakt.nu och där hittade jag epsons 4490 Photo för 2200:- Strålande! V500 fanns för 3100:-

Är V500 att betrakta som bättre?

V500 anger ngt högre max upplösning. Möjligen aningens snabbare per scan. Stora skillnaden är i att den kan starta utan en långdragen uppvärmning (annan ljusteknik).

Om det sedan är värt 900:- är ju en annan sak. 4490 är riktigt kapabel. Det viktiga är att du är bekväm med att köra 4 dia i taget.

Är litet i samma sits men kör med en aningens enklare Epson (med samma hantering). Denna saknar dammborttagningen (hade önskat - och har sett vilka resultat det blir av den) men är mycket nöjd med resultatet både skärpe- och färgmässigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar