Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge mig lite macrotips (ljussättning och filter)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har äntligen inhandlat ett Macro. Det blev ett Tamron SP90/2,8 (tack Christer).

Har några funderingar. Kommer ju skälvklart att prova mig fram, men en spark i rätt riktning skadar ju aldrig.

1. Vill sätta på ett filter. Främst för att skydda linsen. Vad rekommenderas?

2. Blixt. Ringblixt tillåter inte ekonomin just nu. Har en Canon 420EX.
Funderar på en blixtkabel. Borde väl inte vara helt fel tänkt?
Hur bör man slå blixten. Vill väl undvika störande skuggor så mycet som möjligt.

3. Reflektor. Hur bör man reflektera ljuset om man använder sig av en sådan?
Färg?

Självklart är det ju enklast att köra helt "plain", men det är ju alltid roligt att krångla till det :)

Längtar till sommaren. Finns otroligt mycket olika sorter av tacksamt långsamma sniglar ute i hästhagarna.
Dessutom ett helt gäng "monster"spindlar i jordkällaren och gott om trollsländor som av någon konstig anledning verkar dras till de svartvita elrepen i hagen

//Jocke

Jag inväntar också en Tamron 90 Macro som jag har inhandlat, dock begagnad.
Hoppas vi får några roliga tips här!

Jag är helt grön på macrofoto kan tilläggas :0)

Mvh
/Jessica

Ett uv filter för att skydda linsen, motljusskydd, ett stativ som går ner i spagat är ett måste eftersom många tider blir långa, en trådutlösare är också bra att ha. Ringblixt är inte ett måste, fotografera helst i morron, kvällsljus eller i mulet väder, vit pappskiva att reflektera ljuset med är billigast. Sedan klarar du dig ganska bra.

Förresten. Har någon läst boken John Shaw's Closeups in Nature?
Prisvärd och informativ? Både för ideér och teknik hade jag tänkt.

Ja, det är förvånansvärt få svar på frågorna.

Min fråga är vad du/ni menar med macrobilder.
Jag fotograferar av och till en del macro men aldrig insekter.
Mitt macrofotograferande handlar om smycken och dentalprodukter.

Där kan jag ge en del tips.

Bilagor

• macro.jpg
    macro.jpg
    7.9 KB · Visningar: 372
Det brukar vara bättre fart på forumet än så här. Har nog inte gått bet på någon av mina frågor än.

Fokus (dåligt skämt) kommer nog att ligga på natur och kanske inte så mycket dentalprodukter :), men finns det tips som är applicerbara på naturfoto också, så varsågod.

//Jocke

Joa skrev:
Tack för det.
Någon som vill vara lite mer specifik/detaljerad?
Angående filter bör du tänka på att skaffa ett riktigt kvalitetsfilter typ Hoya HMC pro. Eller de fina B&W MRC med hårdare och mer reptåliga glasytor. MRC-filtren är dessutom lättare att rengöra pga dess hårda yta. Det finns teorier om att billigare filter kan förta lite av objektivets prestanda, därför bör du lägga ca 150 kronor extra på ett bra filter.

Blixt eller inte är ju en smaksak, men oftast blir det inte bättre av det (förutom att man kan får ner slutartiden).

Skärmar är grymt användbart, tjocka vita papper är bra. Men även att klä kartongpapper i folie (vanlig köks folie), det har oftast två olika sidor, en matt och en blank, båda reflekterar olika.
Jag brukar ha med mig tre såna när jag är ute, två är lite större än A4 och en är mindre.
Man ser direkt när man fått rätt på dom, plocka bort skuggor eller bara vinkla in mer ljus.

Även tunna vita papper är bra att ha med för att matta av starkt ljus, det blir mjukare och mindre hårda skuggor.

Skall man fota hemma är det bra att köpa en stor, matt, genomskinlig plastbalja och skära hål för objektivet. Det ger jämnare ljus och tar oftast bort blänk på grejerna.
Utan för baljan kan man lysa upp med någon vanlig skrivbordslampa, eller två.
Det som funkar bäst för mig är en rejält matt och lite vit diskbalja.

Roligt att komma riktigt nära, bilden är tagen med samma objektiv som ditt.
den är inte skuren mer än för att komma i "ladda upp här format"
En tio-krona.

/Magnus

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    72 KB · Visningar: 170
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar