Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ge bort foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

gapet

Aktiv medlem
Hej. Är ganska ny på fotosidan. Jag undrar nu. Fick ett mail från en person som sa att mina bilder var fina. Han undrade om han fick ladda ner dom. Jag skrev som svar att jag inte ville, då jag inte vet något om vad andra kan göra med bilderna. Är jag "snål" "dum"???? Vad händer med skyddet för bilderna. Kan andra göra vad dom vill med bilderna? Snälla svara.
Känner mig enormt osäker på vad som är brukligt.
Hej
Tack på förhand
Mvh
/Ernst

Till att börja med tror jag inte du kan förhindra att han laddar ner dem för eget bruk, vet inte hur aktuella lagar är för detta. Och hur som helst ser jag inte vad det skulle kunna göra dig för ont, du kan ju däremot be honom att inte sprida dem vidare eller säga att det är hans egna verk.

Det är såhär.. att alla som kollar på dina bilder kommer automatiskt att få en kopia i sin temporära intenet-mapp. Så är det bara..

Bara att gilla läget..

Jag tycker han var en väldigt omtänksam person som frågade. Du kan väl fråga vad han ska ha bilden till. Är det bara personligt bruk skulle jag snarare bli hedrad om någon skulle vilja använda mina bilder till skärmbakgrund eller liknande.

Tack Johan för din kommentar.
Jag har inget emot att nån använder bilder för eget bruk. Det jag undrar är just om jag ger bort orginalbilder. Har man då rätt att ändra på, eller använda dom hur man vill.
Mvh
/Ernst

Nej.. du ger ju inte bort orginalbilden.. du ger bort en kopia av den, i storleken 600 pixlar..Med en sådan kan man inte göra sådär jättemycket..förutom då att sprida den på internet och kalla den sin egen..

Även om du skulle ge bort orginalbilden, så har ingen rätt att ändrat något på denna (gäller även kopior). Inte heller har de rätt att sätta egen copyright på den, tvärtom så skall (bör) du som fotograf omnämnas.

Tack Jesper
Återigen så är det mer om jag låter nån ladda ner orginalbilden. Det var det han frågade om i mailet. Vad man skall tänka på. Om jag har nån form av "ägande rätt" till bilden då.
Mvh
/Ernst

Hej Mattias
Det var inget försök att svärta ner han som frågade. Jag undar bara om han får orginalbilderna, det var det han ville tydligen.
Har jag då gett upp "copyright" eller?
Mvh
/Ernst
PS. Jag kanske verkar dum i huvet. Men detta är helt nytt för mig. Så ber om ursäkt ändå.DS

Läser slarvigt.. du har ALLTID upphovsrätt på din bild..

Lämna INTE ut orginalbilden i den storleken, som denna nu än må vara.

Tack Jesper
Det är kul att ni som varit med längre tar er tid att svara. Det är inte alltid så lätt att veta vad som gäller, och vad man bör.
Tack återigen.
Mvh
/Ernst

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto