Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto vad gäller

Produkter
(logga in för att koppla)

begust

Aktiv medlem
Jag följde en del av Bodies in URban Spaces idag kl 13.00. Mycket roligt, men svårfotograferat ibland med alla åskådare runt omkring. De flesta med kameramobiler. Det var kul och intressant att se hur dansarna skapade sina formationer på olika platser i Stockholm. För den som har tid och möjlighe kan jag rekommendera att följa med i morgon.

Från www.dansenshus.se: ”Bodies in Urban Spaces” är en danspromenad genom Stockholm för alla åldrar. Följ med på turen och se hur dansarna bildar kroppsskulpturer som bokstavligen fyller ut tomma utrymmen och sätter fokus på glömda, osynliga platser i stan. Sträckan är ca 3 km, och tar ungefär en timme i promenadtakt. Ingen biljett krävs.

Dansens hus ordnar dessutom en fototävling, men jag hittar följande på hemsidan:

Observera att foton som tas under promenaden INTE får användas eller publiceras utan tillstånd från koreografen Willi Dorner. Kontakta Dansens Hus för kontaktinformation. Undrar om alla vi som fotograferade skulle skicka in våra bilder till Willi Dorner för godkännande hur mycket han skulle få gjort i övrigt de närmaste veckorna?

Så vitt jag vet är det fritt för mig att fotografera sådant som sker i det offentliga rummet samt publicera det på hemisda eller blogg. Eller har jag fel?

Nej du har rätt. Ett dansnummer som sker på gatan, utan inträde eller liknande, lyder väl inte under någon slags upphovsrättslag. Du avbildar/återger ju inte själva dansnumret, bara ett ögonblick ur det. Och det är du som skapar/fångar det ögonblicket/bilden med din kamera. Inte koreografen. Han kan köpa användningsrätten till din bild, och i så fall kan han bestämma över dess användande (bortsett från reklam där det krävs tillstånd från personerna på bilden).

Någon som ser det annorlunda?

Tack

Det är precis så jag uppfattar det också. Om de vill ha kontroll över bidler som tas vid denna typ av föreställningar får de väl göra det i utrymmen där de kan bestämma över avbildningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar