Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto på en budget (under 5000 kr)

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget ett Pentaxsystem (K30, 16-45/4,0), men det är otroligt jobbigt att ta bilder bland folk då den 1) är så stor att man sällan tar med sig den, 2) är så skrymmande att den väcker uppmärksamhet, och 3) ifall man inte blivit upptäckt tidigare blir man det när man tar bilden - slutaren låter otroligt högt.

Kameran måste ha sökare och objektiv motsvarande ca 28mm. Jag har funderat på spegellösa kameror och den bästa kandidaten verkar vara Nikon V1 med sitt 10mm-objektiv (mosv. 27mm). Den här artikeln sålde mig lite på den http://www.stevehuffphoto.com/2012/...e-sensor-and-love-the-camera-by-craig-litten/

FInns det andra alternativ, som att jag väntar lite och skaffar en Sony NEX 6 när de är billigare (trots en avsaknad av objektiv)? Någon kamera i 4/3-systemet, de verkar vara snabba och ha billiga objektiv? Finns det vettiga digitala systemkameror med spegel som inte låter så mycket, eller någon kompaktkamera som skulle kunna fungera? Diskutera! Jag ska till USA i sommar så jag har möjlighet att köpa billigt då.

Fuji X20 ligger inom din budget och jag känner flera som har den som gatukamera och är mycket nöjda. Gå till en butik och ha med dej minneskort och testa bildkvalitet och lyssna på ljud.

Fuji X20 ligger inom din budget och jag känner flera som har den som gatukamera och är mycket nöjda. Gå till en butik och ha med dej minneskort och testa bildkvalitet och lyssna på ljud.

Tack för tipset! Jag har läst in mig lite på den, och den har en rätt liten sensor även jämfört med kameror som Nikon V1, däremot ger det vissa fördelar som större skärpedjup. Man kommer i praktiken aldrig någonsin behöva använda autofokus när man tar bilder i motsv. 28mm vidvinkel och det är ju otroligt! Det blir vissa kompromisser som 85% sökare och en lågupplöst skärm, men det kanske man kan leva med.

Är det någon som har några andra idéer? Eller är X20 vad jag ska satsa på?

Jag kör med Sony Nex-5. Alldeles utmärkt. Själv använder jag den med en Voigtländer 15 mm glugg (blir ca 22 mm), så att jag kan ställa in skärpan med markeringarna på objektivet -- snabbt på gatan.

Den har en bra sensor och fördelen att man kan fälla ut LCD-displayet så att man kan hålla kameran i maghöjd, vilket är värdefullt på gatan eftersom ingen då tänker på att man fotar.

Optiken som medföljer går ner till 18 mm vilket bör motsvara ungefär 27 mm, så den ska funka. Den ska ligga i din prisklass.

Man kan ju även prova med en beg Fuji X100 (4500-5000:). Man kan köra med OVF och ha båda ögonen öppna för att se allt omkring och inte bara det i sökaren - Leica M stil!

Jag kör med Sony Nex-5. Alldeles utmärkt. Själv använder jag den med en Voigtländer 15 mm glugg (blir ca 22 mm), så att jag kan ställa in skärpan med markeringarna på objektivet -- snabbt på gatan.

Den har en bra sensor och fördelen att man kan fälla ut LCD-displayet så att man kan hålla kameran i maghöjd, vilket är värdefullt på gatan eftersom ingen då tänker på att man fotar.

Optiken som medföljer går ner till 18 mm vilket bör motsvara ungefär 27 mm, så den ska funka. Den ska ligga i din prisklass.

Exakt den kombon som jag kör med. Bländar ner till 11 och sen behöver jag inte röra skärpeinställningen som jag brukar ha på 2 m enligt skalan. Annars är det superlätt att ställa in skärpan manuellt på en NEX 5. Med 15mm vidvinkeln behöver man gå riktigt nära människor och närheten känns ofta i den färdiga bilden. Ofta fattar folk inte att dom kommer med på en kant. Men hur får man bort spegelsmälljudet som verkar inspelat för det finns ju ingen spegel. Kombon är mycket bra till interiörer och landskap också.
http://www.fotokonst.net/html/gatufoto_svenskt_reviderat_14.html

Riktigt snygga bilder, Wångblad!

Det verkar finns bra alternativ oavsett vad man väljer för "plattform", men det blir svårt för mig att veta vad jag ska satsa på. En begagnad X100 är en suverän idé för gatufoto, men då är det verkligen bara gatufoto man kan göra med den. Får behålla Pentax-systenet i sådana fall. Ett NEX-system skulle kunna ersätta mina Pentaxgrejer och jag har varit imponerad av NEX-6 när jag provat den i butik, men jag känner mig inte helt bekväm med den. Och den är ju inte lika tyst heller - "spegelsmällljudet" är faktiskt ljudet från slutaren och det kommer man inte ifrån. Så här ser det ut: https://www.youtube.com/watch?v=5sPRHVY8790

De verkar ha fixat mycket av problemen som X100 hade när den släpptes i de senare firmwareuppdateringarna. Jag står mest mellan X20 och X100 just nu...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto