ANNONS
Annons

Gatufoto i Stockholm 28/1

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Det var lite bråkigt på stan idag....

Jag tyckte att det var väldigt många amatörfotografer som försökte få lite bråkbilder. Undra varför man utsätter sig för risken och nästan står mitt bland bråkstakarna för att få en bild. Jag förstår väll att vi pressfotografer är där och gör ett jobb men det var nog en 30-40 amatörfotografer med kompaktkameror som oxå var ifarten, kanske någon som är med på FS och kan berätta om sina upplevelser.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    55 KB · Visningar: 524
Jag var inte inne i centrum för att fotografera dessa bråkstakar men blev vittne till en misshandel utanför Åhléns.
Flera personer avbröt misshandeln och jag passade på att dokumentera den, vilket polisen uppskattade.

Bilagor

• _rg21030_resize.jpg
    _rg21030_resize.jpg
    20.4 KB · Visningar: 500
Han sparkar en liggande person i huvudet??? Detta hade kunnat sluta väldigt olycklig men som tur var fanns det människor som sa ifrån.

Bilagor

• _rg21031_resize.jpg
    _rg21031_resize.jpg
    20.7 KB · Visningar: 500
Jag var vid Norra bantorget och checkade läget där när jag hörde polisens rop i radio. Det blev tvärr inga slagsmålsbilder

Här är en bild på när polisen trycker upp kärnan.

Bilagor

• brak.jpg
    brak.jpg
    54.7 KB · Visningar: 463
Senast ändrad:
Vad var det för "tillställning"?

En person som sparkar en liggande mot huvudet borde sättas i stupstock på öppet torg, så att alla kan pissa på vederbörande. Vilka jävla rövhål det finns...

Bilderna är tagna under antifascisternas motdemonstration i stan idag. Som vanligt var polisen mycket våldsam och jag anser det skulle vara väldigt intressant med bildtexter som talar om polisens våld.

Senast ändrad:
Bolan skrev:
Bilderna är tagna under antifascisternas motdemonstration i stan idag. Som vanligt var polisen mycket våldsam och jag anser det skulle vara väldigt intressant med bildtexter som talar om polisens våld.
Det är möjligt att polisen använde mer våld än nödvändigt och då har ju antifascisterna mycket bevismaterial på sin sida om det nu är fallet, med tanke på hur många fotografer det lär ha funnits på platsen. Sålunda har de goda möjligheter att anmäla händelserna, även om deras egen maskering gör processen lite svårare.

Tss, som att ett gäng fotografer räcker för att fälla en polis. Har ni inte lärt er något om svenskt rättsväsende?

Åter till min första fråga. Varför åker man in och fotograferar bråk och nästa står mitt bland dom? Är det ett försök att sälja bilder eller är det en "kick" att få stå nära och ducka när det kommer en gatsten i luften? Det var så otroligt många amatörfotografer på plats. Inte som vanligt någon som bara går förbi och sliter upp sin mobilkamera utan det var "riktiga" kameror och även en del videokameror som syntes.

Det som gjorde att jag fick upp ögonen för att det var många "amatörer" var det att det hela tiden stod någon med en kamera framför och skymde. Vi som normalt fotograferar sådana här händelser tar hänsyn till varandra och inte täcker för så någon annan inte får en bild. Men nu dök det hela tiden upp en "svenne" ivägen som skulle stå längs fram med en liten kompaktkamera med utsräkta armar och tittande på displayen, den nya oförstårliga fotografstilen....

Bilagor

• 5.jpg
    5.jpg
    55.6 KB · Visningar: 255
SM0SBI skrev:
Det var lite bråkigt på stan idag....

Jag tyckte att det var väldigt många amatörfotografer som försökte få lite bråkbilder. Undra varför man utsätter sig för risken och nästan står mitt bland bråkstakarna för att få en bild. Jag förstår väll att vi pressfotografer är där och gör ett jobb men det var nog en 30-40 amatörfotografer med kompaktkameror som oxå var ifarten, kanske någon som är med på FS och kan berätta om sina upplevelser.

Oj, mycket folk, många poliser och många fotografer vad jag förstår...

Men är detta Gatufoto...?

"Skildringen av vardagssituationer och miljöer som passerar förbi oss dagligen. Att fånga det lilla i det stora, den okände förbipasserande stadsmänniskan som vi möter varje dag. I denna mening har gatufotografin även rollen att skapa betydelsefulla tidsdokument......"

Jag ser det här mer som ett händelsereportage.....
Eller?

SM0SBI skrev:
Åter till min första fråga. Varför åker man in och fotograferar bråk och nästa står mitt bland dom? Är det ett försök att sälja bilder eller är det en "kick" att få stå nära och ducka när det kommer en gatsten i luften?
Det finns nog ungefär lika många anledningar som du hade fotografer där. Läser man här på fotosidan så undrar ju folk hur yrkesverksamma fotografer får reda på denna typ av "fototillfällen", nu kablades det ut på nyheterna några dagar i förväg och det satt klisterlappar över halva stan. Så säkert finns det några som är där för att få bilder att sälja.

Sen kan jag även tänka mig att vissa får just en kick av att se våldsamheter på nära håll. Underligare saker har man hört talas om, jag menar, det finns ungdommar som SMS:ar varandra om när och var de ska puckla på varandra, så varför skulle det inte finnas de som tycker att det var "häftigt" att få fotografera och befinna sig mitt inne i en sådan situation?

Ytterligare en kategori som säkerligen fanns där var de "självutnämnda medborgarvittnen" som tycker ordningsmakten tar till övervåld och på eget bevåg vill vara på plats för att dokumentera.

Sympatisörer på bägge sidor som vill fotografera varandra för att hänga ut individer i respektive grupps forum.

Förbipasserande stadsflanörer med kamera som inte "ville missa" att ta bilder på tumult.

Som sagt, listan kan göras lång. Få kategorier annat än yrkesverksamma fotografer lär vara intresserade av att hålla sig lite undan så pressen får sina bilder, det är nog så verkligheten ser ut numera.

Ojj, vad stökigt det verkar ha varit... Vilken tid var detta? Jag och min fästmö var på drottninggatan runt kl 13-14, och vi märkte ingenting =I

Såg iof en helikopter som "hovrade" ovanför stan, men förstod aldrig varför. Vi hörde ingenting heller...

mvh
cf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar