Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garantireparation hur lång tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

lars2

Avslutat medlemskap
Jag får error 99 och meddelande att det inte går att ta bilder. Kameran fungerade senare ibland och ibland inte. Numreringen av bilderna blev konstig, senaste bilden kunde hamna mitt i sekvensen (obs tagna bilder inte filnummreringen). Kameran kommer inte ihåg inställning som automatisk sensorrengöring efter att kameran stängts av.

Går till El-Giganten där jag köpt kameran och han som tar emot garantiärendena tyckte jag skulle lämna den direkt till Intervision eftersom de var tvungna att skicka sina Canon-reparationer till Växjö (tror jag det var) och det skulle ta längre tid. (tror nog det mer handlade om att han skulle slippa ett till ärende att packa, hmm)

På Intervision sa de 3 veckor, när man nu ringer efter 3 veckor kanske där är någon som hinner titta på kameran i slutet av veckan. Om det behövs beställas delar så kan det ta ytterligare ett par veckor.

Jag förstår att företaget som servar kan vara underbemannat och att de inte kan trolla fram reparatörer. Men nog är det lite väl lång tid när man inte kan använda kameran under en 1/12 – 1/10 eller mer av den tid man har ordinarie ett års garanti.

Konspirationsteoretikern vaknar och man undrar om de stora företagen som t.ex. Canon pressar priserna på garantiserviceavtalen hårt och som vanligt konsument-garantiärende kommer man på undantag i prioriteringen.

Är det vanligt att det tar lång tid med garantireparationer?
 
FYRA månader, det är helt oacceptabelt. Var det på garanti?

Man frågar sig om de söker tekniker med ljus och lyckta och är beredda att betala dessa bra.

Om jag förstått det rätt har dessa firmor service på allt möjligt när det gäller inte minst typ olika sorters kontorsmaskiner. Kan det vara så att de har serviceavtal med företag som de anser viktigare och privatpersoner ställs åt sidan och får plats när det blir lite mindre att göra med de fasta serviceavtalen.
 
Ja det var garantireparation.
Anledningen till den långa tiden beror på flera saker.
Huvudanledningen är att den svenska serviceverkstan inte klarar alla reparationer, man har inte utrustning för detta.
I mitt fall skulle problemet kunna ligga i ett kretskort, som måste beställas från Tyskland, enligt uppgift från serviceverkstan skickar Tamron bara en gång/månad, så tiden rinner iväg. Efter 1 ½ månad skickas objektivet till Tyskland för justering, det var alltså inte kretskortet det var fel på. Enligt den svenska serviceverkstan så är serviceverkstan i Tyskland anpassad för den tyska marknaden, och tar därför hand om reparationer från utlandet i andra hand.
Ja jag håller med om att det är oacceptabelt.
 
Som sagt orimligt, rimligt hade varit att max en månad annars skulle de få ersätta med en ny vara.

Enligt Finlands konsumentverk gäller där:

<i>Reparationstiden måste vara skälig
En skälig tid för en vanlig garantireparation är ca två veckor. Om reparationstiden blir oskäligt lång, kan konsumenten senast när två veckor gått kräva att åtminstone få en ersättande apparat att använda tillfälligt.

Om till exempel en mobiltelefon är en persons enda kommunikationsmedel, bör garantireparationen inte få räcka längre än två veckor. I sådana situationer är det befogat att redan tidigare begära en ersättande apparat för reparationstiden.

Hemelektronik för underhållning kan inte anses vara lika nödvändiga apparater, men inte heller för deras del är det skäligt att garantreparationen tar flera veckor. Konsumenten kan mycket väl kräva en ersättande apparat efter ett par veckor. Det att en ersättande apparat ges får inte vara en förevändning till att reparationstiden ytterligare förlängs. Den ersättande apparaten kanske inte har alla de egenskaper som varit avgörande för konsumentens ursprungliga val av apparat.

En reparation av ett och samma fel bör räcka
Det kan inte krävas att en konsument som köper en apparat ska vara införstådd med att den måste tillbringa en del av sin användningstid på verkstad. Om ett fel uppstår i apparaten flera gånger, så är det motiverat att den byts till en motsvarande felfri apparat. </i>
 
Som sagt orimligt, rimligt hade varit att max en månad annars skulle de få ersätta med en ny vara.

Enligt Finlands konsumentverk gäller där:

Reparationstiden måste vara skälig
En skälig tid för en vanlig garantireparation är ca två veckor. Om reparationstiden blir oskäligt lång, kan konsumenten senast när två veckor gått kräva att åtminstone få en ersättande apparat att använda tillfälligt.

Om till exempel en mobiltelefon är en persons enda kommunikationsmedel, bör garantireparationen inte få räcka längre än två veckor. I sådana situationer är det befogat att redan tidigare begära en ersättande apparat för reparationstiden.

Hemelektronik för underhållning kan inte anses vara lika nödvändiga apparater, men inte heller för deras del är det skäligt att garantreparationen tar flera veckor. Konsumenten kan mycket väl kräva en ersättande apparat efter ett par veckor. Det att en ersättande apparat ges får inte vara en förevändning till att reparationstiden ytterligare förlängs. Den ersättande apparaten kanske inte har alla de egenskaper som varit avgörande för konsumentens ursprungliga val av apparat.

En reparation av ett och samma fel bör räcka
Det kan inte krävas att en konsument som köper en apparat ska vara införstådd med att den måste tillbringa en del av sin användningstid på verkstad. Om ett fel uppstår i apparaten flera gånger, så är det motiverat att den byts till en motsvarande felfri apparat.
 
När det gäller objektiv som Tamron och Sigma, så har jag fått för mig att kvalitén är väldigt skiftande från objektiv till objektiv, därför tror jag att ett genomgånget objektiv är ett bättre/säkrare val än ett nytt.
Av ovanstående anledning krävde jag inte ett nytt, hade jag från början vetat att det skulle ta fyra månader hade jag nog resonerat annorlunda.
 
Jag har väntat i snart en månad på min kamera :)
Ringde och kollade status på den nyss och det verkar inte ha funnits delar hemma... men dom är beställda och förhoppningsvis kunde min kamera vara klar nångång under nästa vecka. Skickade in paketet den 7e augusti.

Tur att man har en reservkamera :)
 
Det här med rimlighet ligger ju i konsumentköplagen och rätten till reklamation. En reklamation är det som händer när man lämnar en vara till säljaren. Om man lämnar varan direkt till tillverkaren eller en av deras servicepartners (utan att direkt ha blivit hävisad via säljaren) så är det garantin man utnyttjar och denna kontrolleras inte av KKL utan bara av garantivillkoren från tillverkaren.
 
ANNONS