Annons

Garantiregler för "ickesvensk" 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cocosboll

Medlem
Har stått i kö för en Canon 20D hos bla Plusfoto & Data i Varberg, men som alla andra har de haft problem med leveranserna. Så i fredags fick jag ett samtal; de har nu fått in kameror, dock INTE från Canon Sverige utan med engelskspråkig manual. 200 kronor billigare blir det och leverans redan på måndag. Låter ju strålande men vad är haken?
En engelskspråkig manual rör mig inte i ryggen men kan det bli några garantiproblem eller står jag tryggt eftersom jag ändå har köpt kameran hos en svensk återförsäljare? Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
/Angelica
 
Tror inte att det är några problem med garantin. Har själva köpt objektiv från B&H i USA med internationell garanti.

/Jari
 
Objektiven går väl under "good will". Alltså att garantin hedras även om den inte igentligen gäller då europa och usa räknas som skilda regioner.

På digitalkameror har det varit si och så, och om det inte explicit följer med ett garantiavtal som gäller för europa så kan du bli nekad garanti och tvingas skicka kemeran till USA. Men om du köpt den genom en handlare i sverige borde det vara så att denne ska ombesörja detta.

Sök i forumet, det finns ett antal trådar som behandlar detta. En del som köpt kameran utomlands har köpt till en så kallad Mack-garanti. Som är en slags försäkrning.
 
Plusfoto

Nog borde väl Plusfoto veta (om det nu var de som ringde). De skall ju kunna stå för garantin. Du har ju alltid rätt att vända dej till det ställe där du köpte produkten.

/AnWi
 
Garantin gäller i Sverige om det står så på garantisedeln, men det är upp till varje butik om de vill ta emot garantiärenden på produkter som inte är köpta hos dem.

Om den är köpt från utlandet, nätet eller butik på annan ort så kan man alltså få skicka den dit man köpt eller skicka direkt till respektive märkesverkstad själv. Vissa företag utomlands har dessutom egna verkstäder, och då måste man skicka till dem för garanti om de har gråimporterat.

Detta gäller alltså alla kameror, även 'svenska'. Är det köpt på nätet så behöver inte en lokal handlare ta emot den för garantireparation.

Vissa märken i Sverige är dessutom inte ägda av moderbolaget utomlands. T.ex. så ägs inte Fujifilm Sverige av Fujifilm Japan.


Cocosboll skrev:
Har stått i kö för en Canon 20D hos bla Plusfoto & Data i Varberg, men som alla andra har de haft problem med leveranserna. Så i fredags fick jag ett samtal; de har nu fått in kameror, dock INTE från Canon Sverige utan med engelskspråkig manual. 200 kronor billigare blir det och leverans redan på måndag. Låter ju strålande men vad är haken?
En engelskspråkig manual rör mig inte i ryggen men kan det bli några garantiproblem eller står jag tryggt eftersom jag ändå har köpt kameran hos en svensk återförsäljare? Någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
/Angelica
 
Är kameran köpt i sverige så gäller svenska garantiregler. Dock kan det vara så att utifall det är en gråimport så får butiken som sålt kamerna stå för garantin. Så det är inte säkert att man kan lämna in den i valfri butik eller ens skicka den till Canon Sverige.

Har hört ryktesvägen att både Canon och Nikon börjar bli restrektiva med att åtgärda gråimport eftersom de börjar förlora mycket pengar på dem.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.