Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti Sigma, Tamron och Tokina?

Produkter
(logga in för att koppla)

joama

Medlem
Har köpt en del Canon prylar (t.ex blixt, trådutlösare) från tyskland. Då Canon prylar köpta i Europa omfattas av Canons Europa garanti så har det känts helt ok. Har dock senaste tiden haft funderingar på att köpa ett Sigma eller Tamron objektiv från Tyskland eller USA och funderar då på hur det förhåller sig med garantin för dessa tillverkare om dom har någon motsvarande Europa/Världsgaranti. Har sett garantifrågor tas upp lite då och då i diverse trådar, har funderat på om man kanske inte skulle ta och göra en samanställning av olika tillverkares garantivillkor och lägga in dem i någon form av F.A.Q. på fotosidan.

Här är några frågor som gärna får besvaras:
-Vilka garantivillkor gäller för Sigma, Tokina och Tamron produkter inköpta i Europa?
-Vilka garantivillkor gäller för Sigma, Tokina och Tamron produkter inköpta i USA?
-Finns det motsvarigheten till greymarket produkter i USA när det gällerSigma, Tokina och Tamron.

När det gäller Canon så tror jag att följande gäller (rätta mig om jag har fel):

Sverige: Enligt konsumentköplagen har leverantören skyldighet att inom två år från försäljningsdatumet avhjälpa ursprungliga fel på produkten.

Europa: 1 års Europagaranti (kan man lämna in varan till närmsta Canonåterförsäljare?)

USA(objektiv): 1 års garanti.(kan man lämna in varan till närmsta Canonåterförsäljare?)
USA(greymarket objektiv): Försäljningsstället kan själva utfärda en garanti, men varan måste återsändas till inköpsstället.

Asien: Inte en aning vad som gäller.

Svara även gärna på vad som gäller för andra tillverkare än ovan nämnda och kom förslag på andra frågor rörande garanti så ska jag försöka sammanställa det. Kanske kan man göra det som en artikel eller F.A.Q.
 
En annan tanke som dök upp är det här med garanti för tex ett kamerahus som man använt tillsammas med piratobjektiv. Antagligen frånsäger sig tillverkaren allt ansvar då man använder annat än deras egna grejer, men hur är det med försäljaren? Tex expert säljer ju en hel del sigmaobjektiv i paket med kamerahus från canon, minolta, nikon, pentax osv. Har försäljaren något ansvar, och garanterar tillverkaren av piratobjektiv att deras grejer fungerar felfritt utan att skada kameran? Vore intressant att veta...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.