Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti på Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som vet vad för slags garanti Hasselblad har? Om man tex handlar i Usa, eller Hongkong?

Ev. garanti för Phase one och Leaf?

Tack för hjälpen.

Vad jag har förstått är det världsgaranti på alla Hasselblads grejer. Men med tanke på investeringens storlek förslår jag att du kollar upp detta med Hasselblad.

Nej, du måste gå via handlaren du köpt av och den världsgaranti som går att köpa extra gäller bara om du köpt kameran i det land där du bor.

Vid en sån investering är det tok att jaga några tiotusingar jfr. den service en lokal yrkeshandlare kan ge. I det långa loppet kommer du tjäna på det. Leasing är det enda vettiga alternativet för dom flesta.

Hade hasselblad Norge då nekat att utföra service på ett hus jag köpt i Usa?
Då menar jag service som inte går på garantin.

Så länge du betalar för dig verkar det märkligt om dom inte skulle utföra servicen. Ring och fråga.

Klart att leasing hade funkat, men det blir ganska mkt dyrare.

Tex. en Hassy cwd går för 110 k inkl mva i Norge, och du får den med frakt osv för 50k från usa.

Det är mer än det dubbla.

Men, som sagt, garanti är fint att ha.
Många menar ju att de tar emot kameran vid eventuella garanti saker om det skulle vara problem.

Hade varit fint med antingen en cwd eller en h1 med p21 bakstycke.

Kvadrat eller inte kvadrat, det är frågan.

Varför inte ett kvadratiskt P20+-bakstycke? Mycket högre iso-kapabilitet och bättre brusegenskaper än Hasselblads kvadratiska.

Priserna på + bakstyckerna är ganska mkt högre, speciellt i Norge.

Det jag egentligen vill ha är ett p25, men det är för dyrt.

svårt detta.

sen om man ska ha ett v eller h hus, har jobbat med bägge, men kan fan inte bestämma mig.
v är roligare pga av känslan, men h är smidigare (dock större).
p20/21 croppar en del pga av att sensor är mindre än tex p25 p30, å de e lite trist att behöva maska ner sökaren.

Men, det är bra med croppen när det kommer till tele, där sparar man en del slantar.

sjukt svårt detta.

men jag håller med, + bakstyckerna har MKT bättre iso egenskaper.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto