Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Sigma, Tamron och .......?

Produkter
(logga in för att koppla)

joama

Medlem
Postade nedanstående i digitalforumet, men fick tyvärr väldigt få svar och tyvärr inget som besvarade de frågor jag hade så jag gör ett nytt försök i detta forum. Nedanstående frågor får gärna besvaras även gällande annan form av fotoutrustning och även andra märken än nedanstående nämnda. Vore trevligt att ha denna information samlad på ett ställe som man kan referera till vid eventuella frågor, istället för som det ser ut idag duplicerad och utsprid i diverse forumstrådar.

Har köpt en del Canon prylar (t.ex blixt, trådutlösare) från tyskland. Då Canon prylar köpta i Europa omfattas av Canons Europa garanti så har det känts helt ok. Har dock senaste tiden haft funderingar på att köpa ett Sigma eller Tamron objektiv från Tyskland eller USA och funderar då på hur det förhåller sig med garantin för dessa tillverkare om dom har någon motsvarande Europa/Världsgaranti. Har sett garantifrågor tas upp lite då och då i diverse trådar, har funderat på om man kanske inte skulle ta och göra en samanställning av olika tillverkares garantivillkor och lägga in dem i någon form av F.A.Q. på fotosidan.

Här är några frågor som gärna får besvaras:
-Vilka garantivillkor gäller för Sigma, Tokina och Tamron produkter inköpta i Europa?
-Vilka garantivillkor gäller för Sigma, Tokina och Tamron produkter inköpta i USA?
-Finns det motsvarigheten till greymarket produkter i USA när det gäller Nikon, Sigma, Tokina och Tamron.
-Rätt ofta säljs nya produkter på ebay USA via så kallade "power sellers", är dessa oftast greymarket produkter? Vad är det för garanti på dessa?

När det gäller Canon så tror jag att följande gäller (rätta mig om jag har fel):

Sverige: Enligt konsumentköplagen har leverantören skyldighet att inom två år från försäljningsdatumet avhjälpa ursprungliga fel på produkten.

Europa: 1 års Europagaranti (kan man lämna in varan till närmsta Canonåterförsäljare?)

USA(objektiv): 1 års garanti.(kan man lämna in varan till närmsta Canonåterförsäljare?)
USA(greymarket objektiv): Försäljningsstället kan själva utfärda en garanti, men varan måste återsändas till inköpsstället.

Asien: Inte en aning vad som gäller.

Svara även gärna på vad som gäller för andra tillverkare än ovan nämnda och kom förslag på andra frågor rörande garanti så ska jag försöka sammanställa det. Kanske kan man göra det som en artikel eller F.A.Q.

Mailade Minolta sverige nu i veckan och frågade om det; de svarade att de hade världsgaranti.

Frågan gällde ett analogt hus, men de svarade kategoriskt "Ja, vi har världsgaranti" så jag gissar att det även gäller objektiv.

//Björn

Japp, 1 år efterssom det var så lång garanti man fick ifrån adorama (som jag använde som exempel när jag frågade minolta sverige).

När min Dimage 7 sa upp sej fixade Minolta den utan prut o prat, jag berättade att den då var mer än ett år gammal men mindre än två... o nåt kvitto ville de inte heller se...

Trodde det var TVÅ år på allt elekt,,!

--Lämnar inte Sverige alltid 2 års garanti på alla elektroniska produkter, även om säljaren uppger 1år?? Allt från mobiltelefoner till objektiv trodde jag.....

Kanske jag som svabblar:)/Niclas.

Re: Trodde det var TVÅ år på allt elekt,,!

Niclasfoto skrev:
--Lämnar inte Sverige alltid 2 års garanti på alla elektroniska produkter, även om säljaren uppger 1år?? Allt från mobiltelefoner till objektiv trodde jag.....

När min mobil gick sönder efter ett år & två månader så gick det på det här viset .
Jag lämnade in telefonen & hänvisade till den två åriga reklamationsrätten ,
Det hade säljaren alldrig hört talas om men skickade iväg den ändå .
Jag kollade efter två veckor , fick då besedet att det var upp till mig att bevisa att det var ett tillverkningsfel . Det eftersom att det gått över ett år .
Jag fick skriva ned en redogörelse om vad som hänt när den la av .
(Den låg hemma på byrån & där hade den legat i en vecka )
Efter ytligare en månad hade telefonen kommit tillbaka med en lapp som sa att garantin hade gått ut .
Nix sa jag skicka tillbaka,
Efter yteligare TRE månader ringde dom & sa att telefonen hade blivit utsatt för onormalt hårt slitage ,& att den vid skadetilfället hade blivit tappad från hög höjd !
Nepp sa jag , den låg på byrån & är i skjäva verket knappt andvänd .
Han skulle kolla igen så att det inte blivit någon förvexling .
Efter yterligare en månad så ringer försäljaren & säger att telefonen var fuktskadad & för det gäller minsann ingen garanti i världen .
Att telefonen var fuktsäker (en simens m35 i)
hade inte med saken att göra .
Fast det är klart att hade den riktiga garantin på ett år gällt så hade du fått en ny på goodwill .
Sen så säger han att fyra hundra kr kostar det om jag vill ha tillbaka telefonen , serive avgift & frakt .
Om jag skrotade den så bidde det gratis .
Då blev jag less & sa att dom gott kunde behålla telefonen om dom hade någe nöje av det !
Så det där med två års reklamationsrätt ger jag inte mycket för !

Patrik: Trist att höra, har du varit i kontakt med konsumentvägledaren i din kommun? Där kan du annars få råd om vilka rättigheter du har och vad dom anser dina chanser är att få rätt i ett sådant här fall och hur du isf ska gå vidare.

Ett tips är ju annars att lägga in en anmälan mot företaget på svartalistan (www.svartalistan.com/start.htm) så får du se hur de reagerar.

mvh/joakim

joama skrev:
Patrik: Trist att höra, har du varit i kontakt med konsumentvägledaren i din kommun? Där kan du annars få råd om vilka rättigheter du har och vad dom anser dina chanser är att få rätt i ett sådant här fall och hur du isf ska gå vidare.

Ett tips är ju annars att lägga in en anmälan mot företaget på svartalistan (www.svartalistan.com/start.htm) så får du se hur de reagerar.

mvh/joakim

Det här är ett tag sedan , & jag köpte en ny telefon i en annan butik .
Nu så efteråt så ångrar jag att jag inte gick vidare med det , men jag blev SÅ tröt på det hela .

det där med fukt drar de till med i tid och otid, jag hade en Nokia 7110 som började bete sej o den var inte heller två år gammal, men likväl, det var fuktskada o ingen garanti eller reklamation i världen skulle godkännas. Också den telefonen gick till verkstaden, undrar vad de gör med alla lurar!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar