Annons

Garanterat nöjd kund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottis

Aktiv medlem
Om man anlitar en professionell porträttfotograf som kräver förskottsbetalning, vad kan man i förväg göra för att vara någorlunda säker på att man blir nöjd med resultatet? Vilka krav anser ni är rimligt att ställa på fotografen? Vad gör man om man inte blir det?
Kontraktet verkar ganska rättframt, men det står mycket om fotografens rättigheter och inget om kundens.

Tacksam för tips!
 
Ett proffs VET att bilderna blir bra.

¦-D

Är inte seriösa fotografer ganska måna om att ha nöjda kunder? Då torde de vara ganska tillmötesgående...
 
Ja är det så att du inte blir nöjd så borde han/hon erbjuda en om fotografering. Men då borde det verkligen ha blivit fel på bilderna tekniskt sett att personen på bilden inte alltid blir bra är en annan sak...

Jag förstår fotografer som tar ut en för betalning. Det är ju stora summor man ligger uta med....
 
Kräver fotografen hela summan eller bara en bokningsavgift?
Om det är hela summan så förstår jag inte varför. Själv tar jag 400:- den dag bilderna tas för att i alla fall ha något om kunden nu inte skulle höra av sig igen!

Men han/hon kanske har ett skäl till detta. Se till att få det helt klart vad som händer om du inte är nöjd med bilderna.
 
vad är det för fotografering du har bokat?

de flesta fotografer tar förskottsbetalning när det gäller bröllop, just.. det har att göra med både det faktum att har du som kund bokat en tid, kan fotografen inte dubbelboka sig just då, och om du bokar av dagen innan så förlorar fotografen inkomst på det.. pengarna du betalar i förskott är oftast också för att täcka de första kostnaderna fotografen har, som t ex timpenning, utrustning, eventuell lokalhyra, material, framkallning osv.. om det gäller 'vanlig' fotografering så tar fler och fler ut en fotograferingskostnad som ska täcka ovan nämnda saker.. det är skillnad på tjänst och fysisk vara...

man brukar säga att förskottsbetalning är positivt för både fotograf och kund - båda förbinder sig till tiden.. kunden är säker på att fotografen inte dubbelbokar sig och fotografen är säker på att kunden verkligen dyker upp..

när det gäller om bilderna blir bra eller inte - det kan man ALDRIG veta i förväg.. och känner man sig osäker på den saken har man antingen valt fel fotograf eller så kanske man ska överväga att inte fotografera sig..? porträttfotografer jobbar med att fotografera människor varje dag och vet vad de håller på med.. sen tycker kanske inte alla att det sätt porträttfotografer fotograferar på är det bästa eller att man är på sitt bästa, men det är en helt annan sak...

för att känna dig mer säker på att du blir nöjd med resultatet är mitt heta tips att prata med fotografen om vad det är du är ute efter.. ett annat tips är att inte ge exakta bildidéer, för då finns risken att du blir missnöjd.. bara en grundidé om hur du vill ha det.. det ger fotografen en idé om hur h*n ska jobba och vad h*n ska titta efter..

hoppas att du fick ut något av allt mitt babbel :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.