Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammavärdet vid skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Min scanner (Plustek Opticfilm 7400) ser mörkt på mina diabilder. Det går ju att fixa till på diverse sätt, men har märkt att jag kan skruva upp gammavärdet för att få ett bättre utgångsläge. Som standard står det på 2,20. Påverkar detta resultatet negativt på något sätt? Någon klok som vet?

Min scanner (Plustek Opticfilm 7400) ser mörkt på mina diabilder. Det går ju att fixa till på diverse sätt, men har märkt att jag kan skruva upp gammavärdet för att få ett bättre utgångsläge. Som standard står det på 2,20. Påverkar detta resultatet negativt på något sätt? Någon klok som vet?

Bygger du egna skannerprofiler testar du helst fram det gamma som ger det bästa resultatet. På min Imacon hamnar jag då på ett gamma på 2,8 som optimalt värde, så jag har svårt att se att detta skulle vara negativt att göra som du gör.

Stefan

Bygger du egna skannerprofiler testar du helst fram det gamma som ger det bästa resultatet. På min Imacon hamnar jag då på ett gamma på 2,8 som optimalt värde, så jag har svårt att se att detta skulle vara negativt att göra som du gör.

Stefan

Tack för ditt inlägg. Ska testa på riktigt, vilket jag i o f s kunde gjort från början

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto