Annons

gammavärde vid kalibrering om färgrymd Prophoto används?

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Jag använder NEC 2690WUXI(DVI-utgång) och kalibrerar med eye-one match 3. Jag har hittills alltid använt mig av defaultvärdet 2,2 och kört med ADOBE RGB. Har sen börjat med PRofo som jag upptäckte arbetar med gamma 1,8.

a) Man måste väl ställa om gammavärdet vid kalibreringen till 1,8 för att utnyttja PROFO?

b) När jag har testat gamma 1,8 blir bildskärmen för ljus. Man kan naturligtvis dra ner det men då hamnar man på en ljusstyrka långt under den styrka som kalibratorn föreslår dvs 120-140

Tacksam för tips
 
Jag använder NEC 2690WUXI(DVI-utgång) och kalibrerar med eye-one match 3. Jag har hittills alltid använt mig av defaultvärdet 2,2 och kört med ADOBE RGB. Har sen börjat med PRofo som jag upptäckte arbetar med gamma 1,8.

a) Man måste väl ställa om gammavärdet vid kalibreringen till 1,8 för att utnyttja PROFO?

Inte alls, i de program som är färghanterade kommer bildens gamma att korrigeras så att den ser korrekt ut oavsett om du använder gamma 2,2 eller gamma 1,8.

b) När jag har testat gamma 1,8 blir bildskärmen för ljus. Man kan naturligtvis dra ner det men då hamnar man på en ljusstyrka långt under den styrka som kalibratorn föreslår dvs 120-140

Tacksam för tips
I vilka program kollar du då på dina bilder? I en webbläsare eller en bildbläddrare utan färghantering så blir bilderna ljusare, inte i ett färghanterat program.

Stefan
 
I vilka program kollar du då på dina bilder? I en webbläsare eller en bildbläddrare utan färghantering så blir bilderna ljusare, inte i ett färghanterat program.

Stefan[/QUOTE]

När man jämför windows fotogalleri och PS4 verkar det som om färgprofilen används men jag ser ingen skillnad på ljusnivån. (jag kör PS4 i Vista 64 32bitars-läge).
Jag upptäckte skillnaden i ljusnivån mellan gamma 2,2 och 1,8 när jag gjorde kalibreringen

Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.