Annons

Gammalt pentaxobjektiv monterat på Samsungkamera - Funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har vid något tillfälle frågat om mellanringar till min samsung GX-1L och för att göra en lång historia kort köpte jag ett SMC Pentax - M 1:2 50 mm objektiv på tradera.

Det passade på min kamera. Men, det är en sak jag inte fattar. Det finns bländarring på objektivet. Men, det finns ändå en pinne på objektivet som går in i kamerahuset. På mitt kit-zoom finns en likadan pinne. Denna pinne påverkar bländaröppningen genom att ratta på inställningar kamerahuset (i praktiken välja rätt program tex sport eller manuell).

Eftersom jag nu har ett objektiv utan automatik hoppades jag på att kunna själv ställa skärpa och bländare genom att ratta på objektivet. Men, nej. Inte riktigt. Pinnen som påverkar bländaren tar nån spak i kamerahuset så den ställer sig på max öppet. Då spelar det ingen roll hur jag ändrar bländare. Först ville inte kameran ta några bilder alls, men jag hittade en inställning som sa "Använding av bländarring" - 1 tillåten, 2 Otillåten. Jag satte till 1. Nu kan jag fotografera. Men, det är fortfarande max öppet.
Hjälptexten för ovanstående inställning säger att respektive val beror på om Objektivet har läge A eller inte. Alltså, välj 2 på A och tvärtom. Det finns inget A på objektivet.

Jag tror jag borde hitta nån inställning där bländarspaken ställer sig i nått undanskymt läge och inte petar på objektivets bländarpinne. Just nu är jag frestad att helt böja bort pinnen objektivet, men så kan det inte vara tänkt. Vad bör jag leta efter för inställning?

Nu var jag för snabb med att posta.

Ha, Jag hittade det själv. Om man vänder på kameran och tittar in i gluggen medan man tar en bild så klarnar det direkt.

Kameran sätter alltid bländaren till max för att man skall se nått i titthålet. När man tycker på avtryckaren, så rycker kamerahuset undan bländarpinnen och slutaren stänger till det läge man valt. Skitenkelt. Men inte så intutitivt.

Sätter jag nu programvalet till tidsautomatik så kan det bara inte bli fel, hehe.
Nu skall jag testa lite... Festligt med fasta objektiv. Det här borde funka med mina mellanringar, fast pinnen inte räcker in i kamerahuset med ringarna på. Det blir bara lite mörkare i tittgluggen. Tack för hjälpen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar