Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt och nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokron

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte gräva fram mitt fotointresse ur garderoben igen efter att det legat ett antal år i träda.

Jag besitter en Pentax MX med ett 50 mm och ett 135 mm objektiv och en Tokina converter 2X.

Sneglar nu på de moderna digitala systemkamerorna (läs Pentax K-x) och undrar om jag kan återanvända mina objektiv och konvertern på detta hus.

/Jokron

Japp, de går att använda - med vissa begränsningar.
Manuell fokus, givetvis. Vill du använda blixt får du styra den manuellt eftersom dessa äldre objektiv inte kan skicka den information till kameran som kamerans ljusmätningssystem för blixt behöver.
Du kan använda centrumvägd mätning och spotmätning, men ej flerfältsmätning.
Sökaren har mattskiva, och saknar de fokushjälpmedel som manuellt fokuserade kameror har för fokusering. Du får ställa skärpan mot mattskivan istället. Det är en vanesak, men många upplever att det är lite mer knöligt än med en kamera anpassad för manuell fokusering. Det finns förstorings-linser att köpa för sökaren som förstorar sökaren så du får det något enklare.

Återanvänder själv gammal pentaxoptik på en K-x. Kameran har den fördelen att den kan bekräfta med ljud- och/eller ljussignal när fokus nåtts, ett bra hjälpmedel för att veta när det är rätt. Inte helt enkelt att se på mattskivan enbart när det är helt skarpt.

Notera att fokusindikatorn inte är helt exakt för manuellt fokuserade objektiv, och ofta kan man vrida lite till utan att den protesterar. Nu kan skärpedjupet ofta maskera dessa fel, men om du har kort skärpedjup så kommer det synas.

Så för kritisk fokusering, strunta i indikatorn och ställ skärpan på mattskivan. Lita på dina ögon.
Se till så att dioptridinställningen i kameran är rätt ställd för dina ögon.

Hej!

Tänkte gräva fram mitt fotointresse ur garderoben igen efter att det legat ett antal år i träda.

Jag besitter en Pentax MX med ett 50 mm och ett 135 mm objektiv och en Tokina converter 2X.

Sneglar nu på de moderna digitala systemkamerorna (läs Pentax K-x) och undrar om jag kan återanvända mina objektiv och konvertern på detta hus.

/Jokron

Vad som bör sägas är att Pentax toppmodeller K10 och K20 har svårigheter med att mäta ljuset rätt med äldre objektiv. Felmätningen är inkonsekvent och varierar med vald bländare. Min erfarenhet är att K100-modellerna mäter ljuset med gamla gluggar före A-epoken närmast perfekt, medan de jag nämnde inte klarar det. Enl uppgifter bjag fått är K200-modellen lika duktig som K100, och hur det är med K7, km och kx vet jag inte.

Använder själv en K100 super med urgamla adapterkonverterade objektiv och det utan problem. Samma objektiv på min K20 innebär att jag i de flesta fall måste kompensera, och ibland rejält. Trist, men så är det.

Uffe

Det beror på den nya mattskiva som introducerades i K10D och som även K20D har, den är av en annan typ än den som finns i de äldre modellerna. Mattskivan släpper in mer ljus.

Om man byter ut mattskivan i K10D eller K20D mot den i exempelvis *ist D eller DS, så får man en bättre ljusmätning med äldre objektiv. Man kan köpa mattskivor från Pentax och skivan i K10D och K20D är utbytbar för användaren, så det är ingen komplicerad sak att göra.

K-x har samma sökare och liknande mattskiva som exempelvis K100D, så den har inte det problemet.
K-7 har en ytterligare ny typ av mattskiva, som bygger på fördelarna med den nya konstruktionen i K10D och K20D samtidigt som den fungerar bättre, om än inte optimalt, med äldre objektiv.

Nu kan man ju enkelt ljusmäta genom att kolla histogrammet, eller använda sig av funktionen elektronisk förtitt /electronic preview, för att kolla exponeringen innan. Om man vill vara på den säkra sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar