Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Min pappa grävde fram ett gammalt objektiv som han har haft till sin film SLR en gång i tiden. Vad är det som gäller med sådana? Antar att man får köra helt manuellt med den? har ingen koll alls på gammal optik. Har redan testat att sätta dit den, passar som hand i handsken men har inte testat att fota med den än.

Detta står vid linsen: SMC PENTAX 1:2.5 135mm

Bländaren går från min 2.5 till max 32.

För det första, är det något att hänga i julgranen med? I så fall, till vad?

Förmodligen så är det bara du själv som kan avgöra om objektivet duger. Prova att fota med det och se hur bilderna blir. Är det bra bilder så borde du vara glad över att din pappa hittade ett objektiv åt dej.

Enligt siffrorna så borde det vara ett helt okej objektiv. Iövrigt så vet jag inget om just detta objektiv.

Jag antar också att AF inte fungerar, så det blir väl ett hiskeligt snurrande på AF ringen.

Om inte objektivet utsatts för mekanisk åverkan i form av stötar och slag,så är det ett klassiskt Pentax objektiv från den tiden då kvalite kom i första hand.Den är "för bra" att hänga i julgranen, var är kameran till den?

Hittade den på första sidan du länkade till Bo, tack. Själva objektivet är i utmärkt skick. Här är en bild från sidan:
K135f2.5.jpg

Den analoga kameran som objektivet köptes till för hundra år sedan är en ME-nånting, kom inte ihåg vad farsgubben sa nu. Den är dock invaderad av damm(kameran) och skulle behöva rengöras. Ska testa objektivet imorgon på min K10D. Läste lite i manualen, blir en hel del snurrande på AF-ringen som sagt och ställa in bländare med ringen på objektivet. Kan om jag har tid & ork göra lite jämförelser med mitt kit-objektiv.

Tack för hjälpen!

Just K10D kan det bli lite exponeringsproblem med, när du ändrar bländaren mycket kanske du får kompensera en del...
Kameran behöver ställas om så att den tillåter användande av bländarring + lite till, det finns trådar om det dom senaste månaderna här på pentaxforumet, annars fotar du på full bländaröppning. Använd sökfunktionen.
Objektivet är användbart speciellt utomhus och den goda ljusstyrkan gör att den funkar även i dåligt ljus. Jag skulle själv vilja ha en sådan fast någon av "A" modellerna, dom funkar som nyare objektiv på digitalkameror fast utan autofokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar