Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammalt eller nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en snart 10 år gammal Canon 400D med ett Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 kit-objektiv. Nu har fotointresset legat på is i några år men nu vill jag börja igen. Frågan är vad som är bäst, är det vettigt att bara köpa nytt objektiv till denna eller bör jag köpa en helt ny kamera + objektiv? Hur stor skillnad är det på dagens kameror vad det gäller bildkvalité för en amatörfotograf?

Tänkta motiv:
- Natur och landskap
- Tamdjur utomhus
- Stillastående fordon
- Enstaka foton på fordon i rörelse

Dessutom har jag massor av gamla släktfoton och gamla vykort fastlimmade i album som jag har tänkt fotografera av med kameran eftersom det inte är lämpligt att scanna dessa.

Budget för ny kamera + objektiv: 12-13.000
För bara objektiv: 5000

Tacksam för alla förslag och all hjälp jag kan få! :)
 
Det bästa är väl att du ger dig ut och plåtar med de prylar du redan har. Prylhysterin brukar slå till när intresset/ambitionen sviktar. Men visst, allt är väl "bättre" i dagens kameror, men det är ingen dålig kamera du har.
Ett ef 70-200 4L för runt 3K (beg) kanske skulle komplettera dig väl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.