Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal SRT101b - ljusmätaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Har läst i en del trådar här om ersättningsbatterier till Minoltas gamla SRT101b. Denna fundering rör just hur ljusmätaren egentligen påverkas av högre batterispänning än vad som rekommenderas.

Har fotat ett par rullar med denna kamera nu och vad jag minns satt jag i ett SR44 1,5v bara för att testa om jag fick något liv i den, vilket jag fick.

De två senaste rullarna har alltså blivit lite smått överexponerade trots att jag följt exponeringsmätaren (inget jättefel på bilderna, men ändå utbrända på sina ställen). Detta borde väl vara en rimlig orsak pga. felaktig spänning? Fel batteri ger ju opålitlig ljusmätning, och 1,5v istället för de gamla 1,35v borde ge den överexponering som jag funnit, eller är jag ute och cyklar? Ger för mycket spänning ett värde som blir underexponerat?

Nu kör jag ännu en rulle och underexponerar ca. 1 steg för att se om det blir någon skillnad. Om så är fallet har jag nog löst det.

Men någon annan kanske vet hur ett batteri med för stark spänning påverkar ljusmätaren i en äldre kamera likt denna Minolta?

Hej finns massor om detta io äldre trådar, sök på 1,35 volt eller något. Jag skulle tro att du har helt rätt, för så var det på mina gamla 60-tals canon kameror. Om du inte vill fippla med inställningarna finns det kanske en adapter för din kamera, vet inte om det är samma som var till mina men jag har en typ sånhär :

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mr9_adapter.htm

Kan rekommenderas, bara att stoppa i sitt 1,5 volts och köra på!

Tack för ditt svar Oskar.

Jag har kikat i en del äldre trådar och jättemånga tar upp just ersättare och varianter på hur man kan kringå problemet.

Min fundering rörde mest vad som egentligen händer med mätningen om kameran får för mycket kräm från batteriet - över- eller underexponerade värden?

Och ja...jag tror nog på mer och mer min teori att högre spänning = överexponering. Ska bli spännande när jag framkallar nästa rulle.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto