Annons

Gammal s/v film

Produkter
(logga in för att koppla)

jth

Ny medlem
Hej!

Jag har kommit över en ask med ett tiotal gamla exponerade framkallade filmrullar av märket Perutz. De härstammar från min farfar´s safari till Angola och ha legat ihoprullade i sina pappaskar i ca 50-60 år.
Självklart vill jag scanna in dom (jag har en Epson V700).
Problemet är att filmerna är omöjliga att rulla ut och få plana. De går att rulla ut dom men de fjädrar direkt tillbaka.

Funderar på att ladda in filmerna i en gammal framkallningsdosa (plåtade mycket s/v i min ungdom och har kvar mina gamla grejer), skölja om filmerna och hänga dom med en liten tyngd i ändan. Är dock lite rädd för att emulsionen kan krackelera av behandlingen.

Någon som har erfarenhet av detta? Eller känner till någon i Stockholmsområdet som kan restaurera filmerna?
 
Hej!

Jag har kommit över en ask med ett tiotal gamla exponerade framkallade filmrullar av märket Perutz. De härstammar från min farfar´s safari till Angola och ha legat ihoprullade i sina pappaskar i ca 50-60 år.
Självklart vill jag scanna in dom (jag har en Epson V700).
Problemet är att filmerna är omöjliga att rulla ut och få plana. De går att rulla ut dom men de fjädrar direkt tillbaka.

Funderar på att ladda in filmerna i en gammal framkallningsdosa (plåtade mycket s/v i min ungdom och har kvar mina gamla grejer), skölja om filmerna och hänga dom med en liten tyngd i ändan. Är dock lite rädd för att emulsionen kan krackelera av behandlingen.

Någon som har erfarenhet av detta? Eller känner till någon i Stockholmsområdet som kan restaurera filmerna?
Kolla in med Rolf Berntzen, kunnig medlem här på fotosidan och utför det mesta inom färg och sv.vitt
 
Hej!

Jag har kommit över en ask med ett tiotal gamla exponerade framkallade filmrullar av märket Perutz. De härstammar från min farfar´s safari till Angola och ha legat ihoprullade i sina pappaskar i ca 50-60 år.
Självklart vill jag scanna in dom (jag har en Epson V700).
Problemet är att filmerna är omöjliga att rulla ut och få plana. De går att rulla ut dom men de fjädrar direkt tillbaka.

Funderar på att ladda in filmerna i en gammal framkallningsdosa (plåtade mycket s/v i min ungdom och har kvar mina gamla grejer), skölja om filmerna och hänga dom med en liten tyngd i ändan. Är dock lite rädd för att emulsionen kan krackelera av behandlingen.

Någon som har erfarenhet av detta? Eller känner till någon i Stockholmsområdet som kan restaurera filmerna?


Hej !

Lägg dem plant ett tag, försök få lite högre luftfuktighet ( lite måttligt ).
Med lite tur planar de ut fortare än de böjde.

---

Flatbäddscannre direkt på glaset med glasskiva över.

--

//MW
 
Hej!

Jag har kommit över en ask med ett tiotal gamla exponerade framkallade filmrullar av märket Perutz. De härstammar från min farfar´s safari till Angola och ha legat ihoprullade i sina pappaskar i ca 50-60 år.
Självklart vill jag scanna in dom (jag har en Epson V700).

En lösning som lyckas hålla de flesta negativ plana är Imacons magnetiska filmhållare. En annan lösning är att våtskanna filmerna. http://www.scanscience.com har ett antal bra exempel. Vi skannar just nu ett antal polaroidnegativ som krävde våtskanning.


Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Hoppsan - Här gick det undan. Tack för svaren.
Jag har kontaktat Rolf Berntzen för att se om han har några tips.
Har också funderat kring alternativet med att lägga en glasskiva över negativremsan då jag scannar den. Hoppas inte man får för tydliga Newtonringar.
Men det bästa är ju så klart om det går att få negativremsorna plana, så att jag kan använda den vanliga, glaslösa negativhållaren.
 
Hoppsan - Här gick det undan. Tack för svaren.
Jag har kontaktat Rolf Berntzen för att se om han har några tips.
Har också funderat kring alternativet med att lägga en glasskiva över negativremsan då jag scannar den. Hoppas inte man får för tydliga Newtonringar.
Men det bästa är ju så klart om det går att få negativremsorna plana, så att jag kan använda den vanliga, glaslösa negativhållaren.

Du kan nog utgå från att du får riktigt maffiga newtonringar om du inte kombinerar det med en våtskanning.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Mmm ... Misstänker just det.
Kommer därför prova att skölja om en film, hålla andan och hoppas att det funkar. Kommer ta sats med experimentet efter helgerna.

Gott Nytt År!
 
HAr du en gammal framkallningsdosa så ladda den med filmen och skölj med vatten ett tag och häng sedan upp den. Alternativt häng upp den torr med så mycket tyngd du vågar en vecka så ska du se att den rätar ut sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.