Annons

Gammal nonameblixt till Sony Alpha 7II

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
En kompis har en 7II.
Kan man koppla på en gammal blixt o bara köra?
Centrumpinnen finns ju.
Såg att det sitter kontakter längst fram, gissar att vi inte bör kortsluta dem.

Jag har någon gång läst att man ska vara försiktig. Gamla blixtar kan ha lite för hög spänning som påverkar moderna kameror på ett tråkigt vis,

Nej, din Sony blixtsko på A7 passar bara dedikerad sony-blixt.
Här kan du lära dig hur du `rundar´problemet.
Dock bör du veta vilket kamerasystem den blixt du önskar ansluta är avsedd för.

/Stephan

Jag använder blixtar från 80-talet (Nissin, Sunpac) till mina digitalkameror (Pentax, Olympus, Sony 6000) och har gjort så i många år. Någon extra adapter använder jag inte till Sonyn och den verkar ha samma hotshoe som A7 med en rad kontakter i framkant.
Blixtarna är tyristorstyrda och jag har mätt upp spänningen mellan mittkontakt och sidokontakter till mellan 9 och 11,5V. Det är viktigt att använda en högohmig voltmeter, annars blir inte mätvärdet tillräckligt noggrant och är instrumentets inre motstånd väldigt lågt eller om man är lite darrig med mätspetsarna så får man en blixt i ögonen.
Vad Sony anger för högsta spänning vet jag inte men skulle gissa på 12 V.
Har den gamla blixten extra kontakter utöver mittkontakten (och sidokontakten) måste extrakontakterna kopplas bort i blixten eller tas bort helt och hållet.

Jo men spänningsnivån är en annan sak.
Nu fick kompisen en mycket äldre blixt som fyrar av utan problem och foten är i plast förutom just mittenpinnen.
Vi vet inte ännu hur man styr effekten men det går dämpa med lite vad som helst.
Tänkte låna henne en Godox men foten är av metall o är rädd att kontakterna i framkant kan kortslutas.

Hej
En kompis har en 7II.
Kan man koppla på en gammal blixt o bara köra?
Centrumpinnen finns ju.
Såg att det sitter kontakter längst fram, gissar att vi inte bör kortsluta dem.
Sony A7 II har en standard-blixtsko när det gäller fysisk utformning. Jo, det är nog bra att vara försiktig med kontakterna i framkanten. Om blixten du tänker montera har ett fäste som är elektriskt ledande så är det nog bra att sätta isolerande tape på framkanten.

Sen är det, som kanske redan påpekats, viktigt att se till att man inte använder en blixt som har en för hög synkspänning. Kolla i manualen för kameran om vad den tål och mät synkspänningen för blixten med en bra voltmeter.

Nej, din Sony blixtsko på A7 passar bara dedikerad sony-blixt.
Här kan du lära dig hur du `rundar´problemet.
Dock bör du veta vilket kamerasystem den blixt du önskar ansluta är avsedd för.

/Stephan

Nu sprider du lite felaktig info, Sony A7 serien har en normal blixtsko

Nu sprider du lite felaktig info, Sony A7 serien har en normal blixtsko

Jag tycker det är ett bra råd, det är mycket lätt att skada den inre kontaktraden om man kör in en `främmande´ blixt bara för att den passar i blixtskon. Har en A7III som inte passar mina Canon och Nikon-blixtar. Däremot med en adapter (Pixel TF-334) fungerar det, dock ej TTL.

/Stephan

Jag kanske har varit otydlig med passar inte. Menar fungerar inte och inte att blixtskon enbart skulle fungera som en hållare av blixten.

/Stephan
OK, då är jag med. Det är nog inte så förvånande att en blixt som är anpassad till ett system inte fungerar med ett annat system. Kontakterna i blixtskon sitter kanske inte på samma plats och signalerna som går genom kontakterna är förstås olika för olika system.

Vad som förmodligen fungerar är att montera en "dum" blixt som bara har mittkontakten (synk-kontakten).

Äldre blixtar, "dumma" eller ej, har ofta en mycket högre spänning över blixtkontakten. Några av mina kameror specificerar max 6 V i blixtskon (tänkt för moderna datoriserade blixtar) men max 250 V i PC-uttaget. Alltså det separata blixtsynkuttaget.
250 V är också ungefär vad min gamla Metz, från 80-talet, ger ifrån sig som synkspänning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar