Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal makrobälg med D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

erik_qwerty

Aktiv medlem
Hej,

Ny här på fotosidan :) Jag köpte nyligen en D50, som första digitala systemkamera. Jag har fotat lite tidigare genom åren, men något analogt (dvs systemkamera) har det inte blivit på länge.

Nu är det så att jag har en gammal makrobälg till Nikon liggande, vid namn "Bellows Focusing Attachment Model II". Den kommer från min far, och har ursprungligen använts med en Nikon F, gammal som den berömda gatan är den alltså... Nu testade jag den med D50:n tidigare idag, och även om den är rätt bökig att använda så verkar det funka. Men, så läste jag en artikel här på fotosidan om makrofoto, som nämner att vissa av Nikons äldre mellanringar kan skada kontakterna på nya hus, och det gjorde mig förstås en aning orolig över bälgen. Kan den också göra någon skada? Kameran fungerar alltså fortfarande utmärkt såvitt jag kan se, men finns det en risk för onormalt slitage eller nåt?

Mvh,
Erik

Du har ju tillgång till både bälgen och objektiv, så du kan ju jämföra dem själv och se om det finns någon risk. Det du skall kolla efter är ju om bälgens bajonett har något som är grövre i dimensionerna än ett AF-objektiv så det riskerar att snudda kontakterna.

Upptäcker du att det finns risk är det ju bara att ta fram filen och fila ner riskområdena på bälgbajonetten.

Ett knep för att ta reda på om föremål snuddar vid varandra om du inte kan avgöra det med blotta ögat är att sota dem med t ex ett stearinljus. Sota dock inte själva kameran, utan håll dig till bälgens bajonett ;-)

Jag har då kört med både gamla mellanringar samt en gammal makrobälg och inget fel har då uppstått än.. :))) Men jag rekomender att man gör som Jim säger. Fram med filen. Skickar med ett kort från min makrobälg, kröp runt på alla 4:a och försökte få några schyssta bilder på denna syrsa. Det är inte lätt med handhållet makrofotograferande och noll automatik samt en syrsa som inte vill stå still :))

Bilagor

• balg.jpg
    balg.jpg
    54.3 KB · Visningar: 246
Jag jämförde bajonetten med mina AF-objektiv som ni föreslog, och det ser inte ut att vara någon skillnad att tala om. Jag vågade alltså fortsätta använda den, och det fungerar bra. Rätt coolt att man kan använda en pryl från gissningsvis 60-talet på en helt ny kamera :)

Tack för hjälpen!

Erik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto