Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal insektsbild ska spexas till, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Jag tänkte fråga om någon har några tips för att spexa till en gammal insektsbild som jag tog med min kompakt kamera, någon gång sommaren 2006.

I mitt album är fotot listat under diverse och bilden heter parningstid.

Jag anser att själva motivet är väldigt skarpt och lite udda. Nästan lite motbjudande.. :) men ändå vackert.

Däremot gillar jag inte alls "oskärpan" på vattnet runt omkring. Är det någon som har tips på hur jag kan få ut så mycket som möjligt av bilden. Eller anser ni kanske att det inte är något spec. med bilden, och jag inte behöver göra något mer med den.

Tacksam för svar (för den som orkar) :)

mvh Niklas

Jag har spakat lite med din bild i CS3 lite hastigt. Enligt fotosidan "Du får aldrig ladda upp någon annans bild utan tillåtelse" Undrar nu då om jag kan visa den här som förslag och beskriva hur jag gjort.

Mvh / Jocke (",)

Tack før kommentarerna.

Joakim >> DU kanske kan skicka den som bilaga i ett mail till mig?

Eller så får du lov att ladda upp den hær på forumet.

e-mail: [email protected]

Tack før visat intresse ;-)

Innan måste jag säga att jag tycker att bilden är bra som den är. Fin skärpa med lagom oskärpa i bakrunden.
Jag har förstärkt oskärpan i bakgrunden och ljusat upp insekterna för att framhäva dem. Sen har jag spakat lite med skugga/högdager, ökat färgmättnaden samt pillat med oskarp mask för att just få fram den lite mer tecknade känslan.
Det finns folk här på fotosidan som kan detta mycket bättre än mig. Men det är bara ett tips från mig till dig som man kan åstadkomma eller spexa till på en väldigt kort stund.

Hoppas det gav lite ideèr och hoppas även få se lite av andras tips och ideèr.

Lycka till.

Bilagor

• ytspänning1.jpg
    ytspänning1.jpg
    96.7 KB · Visningar: 224
Tack Joakim, för ditt tips. Det blev en lite mer "illustrationskänsla" över bilden när du hade "spakat" med den. Ska själv gå in och titta runt lite i bildbehandlingsprogrammet. Fick något tips :), tack..

Men har även fått kommentarer då de gillar orginalet, så jag kan händelsevis göra två typer av bilder av en. Återkommer med resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar