Annons

Gammal filmprojektor..vad är det jag söker!?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka få tag på en gammal filmprojektor som kan spela upp familjens "bortglömda" rullfilmer från 70-talet. Jag har dock inte riktigt koll på vad det är för projektor jag bör leta efter med tanke på filmformat etc. Jag har heller inte tillgång till rullfilmerna där jag befinner mig och kan således inte ta mig en närmare titt på de just nu. Men jag förmodar att materialet är filmat på något slags standardformat.

Är det möjligtvis någon av er som har en aning om vad det kan vara för typ av filmprojektor jag eftersöker?

Super-8! Med sannolikhet gränsande till visshet.

Något annat användes knappast för familjefilmer på 70-talet, om nu inte det var dubbel-8 som var gammalt redan då. Projektorerna brukar kunna ställas om mellan formaten.

Finns inte projektorn som användes en gång kvar? Förmodligen inte eftersom du frågar...

Per

8mm-smalfilm.

Du söker nog en filmprojektor för 8mm-smalfilm.
16mm användes av proffsen.
16mm har perforeringen på båda sidorna, men 8mm har den bara på den ena sidan av filmen.
Men det finns två olika 8mm-format,
nämligen dubbel-8 och super-8.
På super-8 är perforeringshålen mindre och bildrutan större än på dubbel-8.
Super-8 kom i slutet av 60-talet och troligen är det super-8 Du söker. Eller båda formaten?
Kolla rullarna.

Tack för era inlägg! Ni verkar ju vara rörande överens om projektortypen..bra! :=)

Den gamla filmprojektorn finns inte längre kvar och själva filmerna ligger nedpackade i tillhörande "plastboxar" på en vind i mitt föräldrahem. Jag har inte sett på filmerna på säkert 15-20 år, men antar att de fortfarande är användbara.

Vad jag minns av den gamla projektorn gick det att använda sig av både stora och små rullfilmer..ungefär som LP kontra EP inom musik.

Olika stora rullar är bara olika långa filmer. Det är samma för både super- och dubbel-8.

Men nu kommer jag ihåg att det är större centrumhål på super-8-rullarna. Det är ungefär 12 mm. På dubbel-8 är det ?? (mindre i alla fall). Jag hittade en tom rulle i ett skåp! Filmen är kanske svårare att se skillnad på om man inte har båda formaten framför sig, eller vet hur det ska se ut.

Per

Tänk vad man hittar om man rotar längst in i skåpet!

Här ser du skillnaden mellan super-8 och dubbel-8

Per

Bilagor

• superdubbel.jpg
    superdubbel.jpg
    16.4 KB · Visningar: 2,538
Nu när jag tittar på min bild så ser jag att bilden på dubbel-8 naturligtvis slutar vid perforeringen även om den här kameran verkar ge en bild ända ut i kanten.

Per

Jag har en gammal pjäs

Jag har en gammal sak som ser ut att kunna vara en 8-mm. Det är projektor och en redigerings-historia som ser ut att härröra från 60-talet eller något åt det hållet. Om du här vägarna åt mitt håll (Växjö) så kan du komma förbi och titta på den vid tillfälle, jag kan släppa den för en billig penning.

pery skrev:
De två projektorer jag ägt gick att ställa om. De var inga speciellt avancerade apparater.

Per

Jag tror Dig, men när jag köpte min Bauer så var det unikt att det fanns en som kunde ta båda formaten.
Så det gåller ju att se upp.
Fint exempel på båda formaten Du har lagt in i den här tråden.

Vill också komplettera med följande:
Smalfilmskameran som jag köpte i början av 60-talet hade dubbel-8-formatet. Kameran jag köpte sedan i början av 70-talet var en super-8-kamera.
Om det kan vara till hjälp för Dig, Jonas.

pery skrev:
Tänk vad man hittar om man rotar längst in i skåpet!

Här ser du skillnaden mellan super-8 och dubbel-8

Per

Tackar så mycket för denna tydliga visning Per! När jag får tillfälle (om ca 2 veckor) ska jag ta mig en titt på filmerna och se om det är super- eller dubbel-8. Återkommer eventuellt med fler frågor då.

Re: Jag har en gammal pjäs

klabbarpan skrev:
Jag har en gammal sak som ser ut att kunna vara en 8-mm. Det är projektor och en redigerings-historia som ser ut att härröra från 60-talet eller något åt det hållet. Om du här vägarna åt mitt håll (Växjö) så kan du komma förbi och titta på den vid tillfälle, jag kan släppa den för en billig penning.

Är den helt fungerande?

Eventuellt ska jag åka upp till Elmiamässan i Jönköping den 16-17 april och kommer i så fall att passera Växjö på vägen (åker från Karlskrona). Om jag inte har ordnat en projektor innan dess är det mycket möjligt att jag stannar till hos dig för att ta mig en titt på din 60-talare. I så fall hör jag av mig till dig veckan innan, om det är ok!?

Re: Re: Jag har en gammal pjäs

forstheim skrev:
Är den helt fungerande?

Har inte en susning mer än att jag testade för något år sedan att lampan funkar och det gjorde den då. Jag har aldrig använt den själv.
Hör av dig när det börjar dra ihop sig.

ANNONS