Annons

Gammal diafilm - använda eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

bgwallner

Avslutat medlemskap
Fick en del förpackningar med oexponerad och ouppackad Fujichrome Sensia i samband med begagnatköp. Filmerna har sista datum sent 2008 samt sent 2009 och har förvarats i kylskåp. Eftersom jag skickar in bilder för framkallning vill jag inte använda filmen om den är dålig av kostnadsskäl. Är det något använda eller är det bättre kassera dom? Har letat en del kring hållbarhet och väl i princip fått uppfattningen att kylskåpsförvaring ger någon månad till medan frys ger något år till efter sista förbrukningsdatum.

Troligtvis är det inga problem.

Jag har förvarat dia i flera år i frys och det är heller inga problem med dem.

När man framkallar brukar det finnas så att man kan köpa ett rabbatterat mängdpris.
Typ 50 st och då sjunker priset.
Då kan man ju testa en rulle.

Fick en del förpackningar med oexponerad och ouppackad Fujichrome Sensia i samband med begagnatköp. Filmerna har sista datum sent 2008 samt sent 2009 och har förvarats i kylskåp. Eftersom jag skickar in bilder för framkallning vill jag inte använda filmen om den är dålig av kostnadsskäl. Är det något använda eller är det bättre kassera dom? Har letat en del kring hållbarhet och väl i princip fått uppfattningen att kylskåpsförvaring ger någon månad till medan frys ger något år till efter sista förbrukningsdatum.

Hej.
Vad gäller förvaring av oexponerd film så är det ju som så att man "avbryter" åldrandet om man frysförvarar filmen direkt efter inköp. Graderna avgör hur länge du kan ha film utöver sista förbrukningsdag. Kylskåp har det kortaste tiden för oexponerad film.
Liten lista på förvaringstid och grader:
- upp till 2 månder under +24 grader
- upp till 6 månder under + 16 grader
- upp till 12 månder under + 10 grader
Så för att förvara oxponerad film i flera år gäller under - 18 grader. Där ligger mina filmer s/v som neg.färg och dia.

Jovisst är det bästa att förbruka filmen ROlf.
Men jag har haft exponerad film i kylen en hel sommar och det var inga problem med den.

Det brukar vara skillnad i hanteringen av professionella filmer och konsumentdito också. Den förra brukar kylförvaras redan i butiken för att inte förändra färgegenskaperna (som är framtagna mer exakt) medan konsumentvarianten, som "tål" mer, förvaras i rumstemperatur. Sensian tillhör den senare kategorin.
Jag skulle kanske inte chansa om det vore något kritiskt som skall fotas innan jag framkallat en provrulle som inte visar några konstigheter. Man vet ju inte hur filmerna förvarats tidigare om det funnits tidigare ägare.

Mitt eget dilemma är att filmerna får ligga så länge i kameran nuförtiden (i rumstemperatur också) och exponerad film skall ju enligt instruktionerna framkallas så snart som möjligt.

Jag har haft utmärkta resultat med fem år gammal Ektachrome 64T. Dia verkar tåligare än negativfilm.

Hej !
Jag änvände Fuji Sensia 100 som var ca 5-7 för gammal, den var väl utg. med några år när jag
fick tag på den, och frysfövarade den sedan, fungerade alldeles utmärkt. Om den helt höll färgerna helt 100 vet jag inte, det var ca 10 år sen, men det var inte några upplevda problem. ( Jag skänkte bort de sista rullarna för några månader sen, har än inte hört något vare sej åt ena eller andra hållet ).

--------

Vad jag däremot sett, och det förvånar mej är att mina dior tappar färgen efter 10-20 år, de blir mer och mer genomskinliga, de har förvarats på en ouppvärmd vind i boxar-lådor, kallt på vintern och varmare på sommaren. Jag hade förväntat en längre livslängd.

//Magnus

Hej !
Jag änvände Fuji Sensia 100 som var ca 5-7 för gammal, den var väl utg. med några år när jag
fick tag på den, och frysfövarade den sedan, fungerade alldeles utmärkt. Om den helt höll färgerna helt 100 vet jag inte, det var ca 10 år sen, men det var inte några upplevda problem. ( Jag skänkte bort de sista rullarna för några månader sen, har än inte hört något vare sej åt ena eller andra hållet ).

--------

Vad jag däremot sett, och det förvånar mej är att mina dior tappar färgen efter 10-20 år, de blir mer och mer genomskinliga, de har förvarats på en ouppvärmd vind i boxar-lådor, kallt på vintern och varmare på sommaren. Jag hade förväntat en längre livslängd.

//Magnus

Hej ! Förvaringen av framkallad diafilm har varit en ständig återkommande fråga. Jag har själv förvarat mina filmer från det att jag började med foto 1963 ganska så svalt året om i mina föräldrars matkällare byggd av cement hålsten. Där har mitt arkiv varit fram till i början av 1990-Talet då jag och min sambo rotade oss . Bilderna har sedan dess förvarats i hängmapp av plats i ett journalskåp av plåt i normal rumstemperatur. Jag har till övervägande del fotot dia på Agfa CT 18 så länge den fanns men även med Agfas pro. filmer och med Kodakfilm av olika slag. För några år sedan så scannade jag allihop 8000 dia och fick då tillfälle att se hur de hade klarat alla år. Vissa av bilderna, är som du säger litet genomskinliga, har bleknat och tappat färgen men det stora flertalet har stått sig bra.
Konsensus: Jag tror mig med referens till ovanstående att framkallad diafilm skall förvaras svalt och med så konstant luftfuktighet, som det bara går. Ångrar att jag inte genomgående använt Kodakchrome 64

Mvh

NE

Ångrar att jag inte genomgående använt Kodakchrome 64

NE

Instämmer, det är väl det där med snålheten och visheten.

-----------

Kodachrome är vad jag förstått mer tålig mot lagring, mindre tålig mot ljusblekning (prolektorvisning) än vad ex Agfa, Fuji och Ektachrome är.

Sen kan man ju alltid spekulera i om det har hänt nån förbättrimg i tillverkningsprocesserna den senaste tiden, eller hur väl den aktuella filmen blev processad, ( sista dagen innan kemibyte ex.)

//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar