Annons

Gammal blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Rotade igenom lite lådor här hemma och hittade en gammal blixt (Minolta Auto 28) och undrar då lite saker.

Är det ofarligt att använda den tillsammans med min EOS300? Har hört att vissa blixtar kan skada dagens kameror med för höga spänningar, är det så?

Någon som har en aning om vad denna blix har för ledtal? En liten kurs i hur man använder ledtalet skulel inte heller sitta fel då jag blir tvungen att köra helmanuellt...

Den har förmodligen ledtal 28 och förmodligen (med tanke på Auto) en egen sensor som slår av blixten när det är klart.

Kolla på baksidan av blirren. Där har du med största säkerhet en tabell med bländare, filmkänsligheter och avstånd. Det är receptet till bländartalet.

Om min autogissning stämmer har den säkert dessutom ett inställningsvred för bländare där du kan reglera krämen.

Spänningen kan du kolla med en multimeter över anslutningspolerna. Ligger spänningen kring batterispänningen, dvs några volt, är det ofarligt. Om det handlar om typ 100 volt eller mer skall du nog undvika det.

45 volt känns så där mittemellansäkert... Jag skulle testa, men jag är å andra sidan en riskbenägen typ. En snabbsökning på nätet ger vid handen at Canon rekommenderar max 6 volt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar