Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal blixt till ny kamera, risker?

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
hej, har en Minolta AF7000, ej 7000i från -87, som jag haft mycket kul med. Men nu är det mer än hög tid att byta upp sig :)

Till den har jag en blixt med samma fot som Canon o Nikon, så den passar ju tyvärr inte på nya Sony kameror märkte jag i affären.

Men, dessutom sa säljaren där att det finns stor risk att dessa gamla blixtar ger för kraftig ström ner till kameran, kan bränna den. Är det något som är bekant?

Blixten är en Minolta Program 4000 Af med trevliga egenskaper, så vill helst inte köpa ny, även om ljusmätning osv får ske manuellt, det vet jag.

/Leif
 
Men i princip är det rätt. En del äldre blixtar la ut flera hundra volt till synkkontakten. Elektronisk blixtstyrning i moderna kameror tåler inte alltid sånt, när de är konstruerade för 6 V eller så.

Canon specificerar max 250 V på synkkontakten (PC-kontakt), men att kontakten i blixtskon bara ska användas med aggregat med låg spänning.
 
4000AF funkar finfint till din digitala systemkamera, jag har själv använt en sådan mycket till produktfoton på både A100, A300 och A700.

Adapters finns billigt på Ebay:
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=minolta+flash+adapter&_sacat=See-All-Categories

Kanon, tackar för snabba o rätta svar ;-)

Henrik, fungerade det med TTL eller vad det heter, mellan din AF4000 och kameran? Samt blixtens zoom funktion? Då är det ju bättre än väntat!

Vilken adapter hade du? Ser ut att finnas diverse tilläggs funktioner på dem?

/Leif
 
Nej, någon TTL-automatik fungerar inte så blixten fyrade alltid av med full kraft om man inte ställde ner den manuellt. Jag har dock för mig att zoomen följde med men är inte säker.

4000-blixten är ju å andra sidan väldigt enkel att reglera effekten på så allt fungerade smidigt ändå.

Idag kör jag med en 5200i-blixt, ingen TTL men zoomen följer med.


Kanon, tackar för snabba o rätta svar ;-)

Henrik, fungerade det med TTL eller vad det heter, mellan din AF4000 och kameran? Samt blixtens zoom funktion? Då är det ju bättre än väntat!

/Leif
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.