ANNONS
Annons

Gammal blixt till Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Testar detta forum istället, la nog min fråga lite fel förut:

Jag har sökt genom forumen om denna fråga och trodde mig ha svaret ända tills jag läste manualen till minoltan.

Jag har en gammal blixt som jag skulle vilja använda till minoltan och tänkte höra med er om ni vet hur PC-uttaget fungerar. Läste att det inte var någon bra ide att koppla ihop nyare kameror med gamla blixtar p.g.a. den höga styrspänningen. Mäter man över polerna på blixten så får jag runt 260 volt när den är fulladdad. Törs jag ansluta denna till minoltan. Efter att läst igenom forumen så var mitt svar nej, men när jag kikade i manualen så stod det: "Synkkontakten gör att en studioblixt eller ett fast blixtsystem kan anslutas till kameran med en vanlig PC-kabel. PC-kontakten kan användas för blixtar både med central pluspol (normal polaritet) och central minuspol (positiv polaritet) flash med en drivspänning på 400V eller mindre." Betyder detta att jag bara kan dra en kabel mellan PC kontakten och blixten och att det inte heller spelar nå´n roll hur jag kopplar?

Hoppas ni förstår frågan. :)
 
Helt säker till 110% kan du nog inte vara utan att ansluta synken till ett oscilloskop så att du ser om det uppstår spänningsspikar under avfyrningen och hur höga de i så fall är.

Med det sagt så skulle jag nog ändå inte tveka om kameraspecifikationen säger 400 volt och vilospänningen på blixten är 260 volt. Om det vore min kamera alltså.
 
jimh skrev:
Helt säker till 110% kan du nog inte vara utan att ansluta synken till ett oscilloskop så att du ser om det uppstår spänningsspikar under avfyrningen och hur höga de i så fall är.

Med det sagt så skulle jag nog ändå inte tveka om kameraspecifikationen säger 400 volt och vilospänningen på blixten är 260 volt. Om det vore min kamera alltså.

Tack för ditt svar. Jag har dock inte tillgång till något oscilloskop men om man tänker efter så borde det ju bara vara spänningen över kondensatorn som jag mätt fram. När man sen kortsluter kontakterna på blixten så borde det innebära att man kopplar ihop kondensatorn med transformatorn. Alltså borde det inte innebära några spänningspeakar, eller är jag ute och cyklar?
 
WeirDoc skrev:
Alltså borde det inte innebära några spänningspeakar, eller är jag ute och cyklar?
Jag tror precis samma sak, men ville inte uttrycka det kategoriskt när det inte är min egen kamera som riskerar att grillas :) Men som sagt, jag skulle inte tveka.
 
jimh skrev:
Jag tror precis samma sak, men ville inte uttrycka det kategoriskt när det inte är min egen kamera som riskerar att grillas :) Men som sagt, jag skulle inte tveka.

Jag mailade minolta för säkerhets skull, jag ryser när du säger "grillas". :)

Det största problemet just nu är jag inte har fått kameran... :(
 
Betyder detta att jag kan använda min Osram VM500 tillsammans med min Minolta A1 om jag har en PC-kabel?

*fundersam och förväntansfull*
 
sagoland skrev:
Hittade ovan nämnda kabel i min gamla fotoväska sent igår kväll. Nu ska jag bara få in tekniken.

Ja, om du inte har högre spänning än 400v över kontakten så kan du använda den. Jag höll på en hel del med min blixt innan jag råkade ha sönder den. Ett tips är att det inte går att ha för lång kabel, då kan det hända att det bara blixtrar varannan gång.

Lycka till!
 
I en PC-kabel skickas väl bara en pytteström ut, till lämplig transistor i blixten?
Så uppfattade jag det hela efter ett telefonsamtal med min morbror. Men det är värt att kolla upp, det skulle inte kännas helt bra att stå med grillad kamera en vecka efter inköp. Ska testa med voltmeter ikväll.

Tror min sladd är sju centimeter lång ungefär. Verkar fungera ganska bra, men jag tror jag måste mäta ljus med blixten och sedan ställa kameran och blixten efter det.

Är väldigt ny på det där med inomhusfoto, så det ska bli mycket spännande.
 
sagoland skrev:
I en PC-kabel skickas väl bara en pytteström ut, till lämplig transistor i blixten?
Så uppfattade jag det hela efter ett telefonsamtal med min morbror. Men det är värt att kolla upp, det skulle inte kännas helt bra att stå med grillad kamera en vecka efter inköp. Ska testa med voltmeter ikväll.

Tror min sladd är sju centimeter lång ungefär. Verkar fungera ganska bra, men jag tror jag måste mäta ljus med blixten och sedan ställa kameran och blixten efter det.

Är väldigt ny på det där med inomhusfoto, så det ska bli mycket spännande.

Nja, det beror lite på, på alla nyare blixtar är det nog så, men jag har haft en del där kontakten är kopplad som en "brytare" mellan kondensatorn och transformatorn vilket ger kondensatorns spänning ut i kabeln, för mig var det runt 260 volt om jag inte minns fel, men minoltan klarar upp till 400 v, så det är lungt.
 
Ok, tackar!

Hm. När jag mäter spänningen mellan kontakterna på min blixt får jag fram 1,31 volt ungefär (går ner till noll när jag testkör blixten), kan det verkligen stämma?
 
Om mätinstrumentet står inställd på DC så måste det ju stämma! :) Men jag tyckte det lät lite, även om det bara skulle vara en styrspänning.

Men det borde ju inte vara några problem för kameran i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.