Annons

gammal blixt till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Tjena.

Har köpt mej ett 350D-kitt och efter lite strul så visar det sej att jag inte hinner få den innan jag drar till Sydafrika. En polare ska ner en vecka efter mej så nu ska killen skicka kittet till honom istället så jag hinner itne prova den innan jag åker så därav min fråga.

Behöver man ah speciella blixtar till olika märken och sånt? Jag ahr en gammal jävel som jag fick till min analoga systemare, tycker den funkar bra och har itne råd att köpa en ny iallafall så jag tänkte kolla om den funkar att köra den till den nya kameran.

på den står det Yashica CS-250AF
så står det Kyocera på den med. vad betyder det? är det tillverkaren på beställning av yashica eller är det nått system eller märke på nån del inuti?

mvh Pär
 
För att få full funktionalitet vid blixtfoto så måste man ha en s.k. dedicerad blixt, vilket vanligen betyder att man måste köpa en blixt av samma märke som kameran (och av rätt modell).

Annars kan man normalt trigga vilken blixt som helst så länge kameran har en blixtsko med kontakter och även blixten har en kontakt. Man bör dock kolla vilken spänning blixten har på triggerkontakten. En del gamla blixtar har en triggerspänning på flera hundra volt, vilket moderna kameror inte tål.

När man använder en icke-dedicerad blixt så måste man själv räkna ut vilken bländare man ska ställa in, baserat på ledtal och avstånd. En stor fördel med digitala kameror är att man lätt kan kolla hur exponeringen blev på histogrammet, och ta om bilden efter justering av exponeringen om man inte är nöjd.
 
tack för svaret.
får läsa lite i instruktionsboken om spänning då. tänkte mest ham med den för attt kunna plåta i huset om jag skulle vilja det.
 
Är det inte så att äldre blixtar fungerar dåligt (inte alls?) på digitala kameror. Jag har en liten Canonblixt som fungerar på min eos 30, men när jag testade den på en 60D så fungerade det inte överhuvudtaget.

/petter
 
Canon EZ-blixtar som går att köra manuellt fungerar på digitala kameror. Din kanske är en enklare modell som bara har automatik? Vad är det för modell?
 
I instruktionsboken till EOS 350D står det hur man använder en EZ-blixt. Jag gissar att det står något liknande i åtminstone instruktionsböckerna till alla digitala EOS-kameror som är äldre än EOS 350D, och förmodligen i de nyare också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.