Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal blixt på ny DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

lars2

Avslutat medlemskap
Jag kom på att jag hade en gammal Sunpakblixt som kanske skulle kunna komma till användning för att slå indirekt tills jag skaffat en modern med TTL etc. att det skulle bli fråga om att köra manuellt på kameran och prova och anpassa sig till blixten förstod jag. Sökte efter en bruksanvisning till den gamla på nätet för att kolla vad det där AUTO i namnet avsåg. Då trillar jag in på sidor som säger att gamla blixtar kan generera höga volttal som kan skada en modern kamera. Ju mer jag tittar så verkar det lite internet hoax.

Frågar naturligtvis både Canon och Sunpak men får ganska luddiga svar.

I USA verkar det finnas någon produkt som påstås eliminera denna risk med höga volt, men det liknar något av en gråmarknad och jag hittar inget liknande på Scandinavian eller CyberPhoto. Inte heller står det någon varning i bruksanvisningen, där står bara att blixtar av andra märken kan inte förväntas ha samma funktionalitet som Canons och om de kräver hög spänning kanske de inte löses ut. Man tycker att det skulle ha varit stor varningstriangel och fet stil i bruksanvisningen om äldre blixtar för analoga SLR kunde utgöra en fara för kameran.

Att det lagras ordentligt med spänning för att få till en blixt visste jag, av hands on erfarenhet, och att man kortsluter för att frigöra energin för att lösa ut blixten.

Blixten har inga extrakontakter endast den i mitten och ”jord”.

Är det någon som vet om det finns några risker för en modern kamera med en gammal blixt?

mvh
Lars
 
Kör själv med en gammal Sunpak B3000 till min Olympus E-410 utan problem. Den kameran tål spänningar upp till 200 V enligt besked jag fått från Olympus, men vad Canon tål vet jag inte. Min blixt har en spänning över synkpolerna på 6 V så jag har i alla fall god marginal.

Att Canon lämnat luddigt svar kan ju bero på att de helst ser att de som har en av deras kameror använder originalblixt.
 
Inte en hoax alls, jag har själv pajjat en canon 10d med en blixt modell äldre. Hela kameran var dock inte kaputt utan det var bara blixtskon som slutade fungera. Var försiktigt med vad du klämmer på kameran är mitt råd, jag har för mig att det fanns listor publicerade som visade vilka äldre blixtar som var ofarliga.

Ett säkert sätt att köra alla äldra blixtar på din kamera om du har syncuttag är att skaffa en adapter till blixten så att den får syncuttag, typ denna:

http://kaffebrus.com/blixtsko-med-synkuttag-14-ganga-pa-undersidan-667.html

Sedan köra med en vanlig synksladd och hålla/ställa blixten som du vill.
 
De flesta eller säg många moderna DSLR tål bara ca 6volt på synkuttag och hotshoe.. en gammal elektronblixt kan ha upp mot 3000V vilket steker det mesta. Eftersom spänningspulsen är kkort kan det vara svårt att mäta på blixten hur hög spänningen är, det har funnits listor på nätet.

För att vara säker, använd en ir, radio eller möjligen optisk utlösare mellan kamera och blixt dvs anslut aldrig blixten direkt till kameran, dett gäller även en del studioblixtar.

/b
 
Rätta mig om jag har fel...är det inte så att den spänning man kan mäta upp mellan polerna hos synkkabeln är en LADDSPÄNNING. Exempelvis 6 volt som nämndes i inlägget tidigare. Kortsluter man polerna så frigörs den i blixtaggregatet lagrade energin, men den tar väl knappast vägen genom kameran?? Någon annan som har synpunkter?

per
 
Någon annan som har synpunkter?
Ja.

Blixtskon och PC-anslutningen utlöser blixten genom att kortsluta anslutningen till blixten. Det måste alltså finnas en spänning som kan skapa en ström att kortsluta. På moderna blixtar är denna spänning låg och utgör inget hot mot kameran. Spänningen är låg för att blixten utklöses via massa elektronik som ger blixten automatik och finesser.

För en gammal blixt utan en massa elektronik är det annorlunda. Där kan tändtransformatorn vara direkt kopplad till blixtkondensatorn (med ca 300V) genom en liten kondensator och när blixten utlöses går en strömspik genom tändtransformatorn och den lilla kondensatorn genom kameran till jord. Denna strömspik genererar en högspänningspuls i tändtransformatorns andra lindning. Denna högspänningspuls tänder blixtröret och skapar en ljusblixt när blixtkondensatorns 300V snabbt laddas ur genom blixtröret.

När blixten är laddad finns den höga spänningen, t.ex. 300V, i synkkontakten och kan skada moderna kameror som löser ut blixten med någon liten transistor, till skillnad från gamla mekaniska kameror som löste ut med en mekanisk strömbrytare (som tål 300V).
 
Men låt oss utgå från att blixten är laddad och signal anger detta, om vi då mäter spänningen mellan polerna och denna exempelvis är 6 volt, menar Du då att en högre spänning uppstår mellan polerna i samband med kortslutning?

Det jag inte förstår är, att den samlade energin skall behöva ta vägen ut genom synkkabeln och igenom kameran....

Jag har flera aggregat av äldre typ, och inte hos något överstiger laddspänningen 10 volt. Med den vetskapen har jag utgått från att de kan användas till DSLR, vilken jag också gjort utan problem.

per
 
Det är inget problem att mäta spänningen som blixten har i sin sladd, eller blixtsko. Pulsen när blixten fyras av är kort, men innan dess ligger ju spänningen kvar så länge batteriet orkar.
Med en multimeter med en inimpedans på 10 MOhm, och det har de flesta, kan du mäta spänningen.

Då kan man se att det är precis som skrivits ovan. En modern blixt, som exempelvis Canon Speedlite 580 EX II, har en spänning på bara några volt (ca 6). En äldre blixt, som min Metz 45 CT-1, kan utan vidare gå en bra bit över 200 V.
Men det blir inte ännu högre bara för att blixten fyras av.

För min 40D säger Canon 250 V i synkuttaget och att man ska använda moderna lågvoltsaggregat i tillbehörsskon.
 
Under tråden BÄTTRE ÄN POPUPBLIXT visas hur jag mäter spänningen och jag gör det för att varna andra ifrån att använda aggregat hos vilka spänningen kanske är hög.

Kan vi sammanfatta? "OK att använda aggregat hos vilka laddspänningen ej överstiger lågvolt, exempelvis 10"? Och observera vad apersson skrev, spänningen blir inte högra för att blixten avfyras. Det var lite det jag funderade på nyss, och jag kan inte se annat än att det måste vara så.

per
 
Ett säkert sätt att köra alla äldra blixtar på din kamera om du har syncuttag är att skaffa en adapter till blixten så att den får syncuttag, typ denna:
http://kaffebrus.com/blixtsko-med-synkuttag-14-ganga-pa-undersidan-667.html
Sedan köra med en vanlig synksladd och hålla/ställa blixten som du vill.

Men en sådan blixtsko med synkuttag är väl endast en förlängning befintlig blixtsko som adderar ett synkuttag alltså samma sak som befintlig blixtsko?

Jag såg EN produkt som påstods absorbera höga spänningar:
Wein Safe Sync

Sen var där en annan snubbe som byggt en variant själv då han inte litade på ovanstående produkt, han hade använt en Opto-isolator för att helt skilja kamerans strömkrets från blixtens. Opto-isolatorn skickar en ljus signal för att trigga den andra strömkretsen.

Om man får tro någon sida där folk mätt själva och skickat in resultaten finns det en lång rad gamla blixtar som skulle vara olämpliga.

Det måste vara åtskilliga som gått från analoga SLR till DSLR och använder vad de kan av sin gamla utrustning. Vad jag inte förstår är varför man inte varnar för denna fara i kamerans bruksanvisning, om inte annat brukar väl inte de där Canon och Nikon vara snabba med att friskriva sig från ansvar om det finns risk för att det kan bli tvist om garantiåtagande. Inte minst i USA där konsumenten kan ha en stark ställning om tillverkaren känner till faror men underlåter att vidta åtgärder och varna för detta.

Jag hade ett Kryptonite cykellås vilket visade sig att man enkelt kunde öppna med en plasthylsa från olika pennor. De bytte lås gratis över hela världen när någon i Kalifornien hotade med class action suite, jag och barnen fick våra urgamla lås utbytta, nya lås levererade hem till dörren gratis. Tillverkaren hade känt till detta under lång tid men så en dag var det någon som la upp en hemvideo på ett cykelforum där man visade hur lätt låset vara att öppna, typ inte bättre än att binda fast 10 - 20 tusen kronor cykeln med ett snöre. Med en välladdad blixts hastighet spred det sig över nätet och hamnade i NYT, LA Times med flera stora tidningar.
 
För att vara säker, använd en ir, radio eller möjligen optisk utlösare mellan kamera och blixt dvs anslut aldrig blixten direkt till kameran, dett gäller även en del studioblixtar.

/b

Du avråder från att ansluta en del studioblixtar till en DSLR. Vilka tänker Du på?

Alla Elinchrom har exempelvis synkspänning 5 volt och det tror jag nog gäller för de flesta övriga aggregat.

per
 
Försökte hitta lite av vad jag såg när jag ställdes inför detta nya problem.
Flash Trigger Voltage Testing Question – pentaxforums.com
… Problem is....I have no idea how to interpret what my multimeter is showing me.
I set the meter to any of the DCV ranges (2.5, 10, 50, 250, 1000) and get a reading on each of them....none of which are the same. …
(…)
I returned the analog and bought a "Sanwa PM3" digital multimeter instead. Turns out the flash has a trigger voltage of 228v
En annan forumdeltagare rapporterar:
just FYI pentaxUSA told me 300v tops. that's from the actual tech.
pentaxEU says 30v tops
typ goddag yxskaft besked om det nu stämmer att dessa disparata uppgifter lämnats av Pentax.

Ett annat forum där en deltagare svarar på ett påstående:
Wed, 11 Jun 03 at 01:32:59
Reports of damage usually don't come to me - they come to repair shops and Canon. I have heard a couple of woeful tales about worst-case strobes, however.

Just got off the phone to Canon Australia (before finding your useful site I would say, as I'd only heard a whisper of potential problems with old flashes and canon digicams before I came here five minutes ago)...the person I spoke to there told me that there would be no danger using my old Cobra Auto 250 flash on my G3 (whether it works or not is a different issue!), despite neither her nor I having a clue of the trigger voltage.(ie similar advice to that from Canon Canada)...but after reading this site, I'm not game to try it without either having checked the voltage or having it in writing from Canon so that I can get any repairs done under warranty......
Has anyone actually fried the circuits in a G3 using a high voltage flash? And as I don't have the equipment to test the voltage myself, has anyone tried/tested this Cobra flash, or have an email adress for Cobra, who are also UK based. (flash was purchased in Australia, - and I don't want to have to make a series of international phone calls to track the info down!!)
Susan S USA

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Har uppgifter insända av olika användare om olika blixtars genererande av volt, man kan ifrågasätta om hur många av dessa som är kompetenta att göra sådan här mätningar.

På sidan finns en uppgift om Susan S Cobra Auto 250, ”66V measured by Susan Stewart”. Inte direkt långsökt att anta att det är samma Susan.

Jag hade nog helst velat se uppgifter om volt mm från lite mer tillförlitliga tester av folk som vet vad de sysslar med.
 
Lars2

Jag äger en bra digital multimeter och kan med den mäta laddspänningen hos ett aggregat. Om denna är högre än 10 volt används det inte.

Om jag förstår saken rätt, så är laddspänningen lika med spänningen hos den manöverström som erfordras för att frigöra energin till blixtljuset.
Och som jag skrev tidigare passerar inte denna energi varken synkkabeln eller kameran. Jämför med vad jag skrev om Elinchrom studioljus tidigare, alla deras aggregat har synkspänning 5 volt.

Du kan utan att vara orolig använda ett "modernt analogt" aggregat för Din kamera, men mät spänningen för säkerhets skull.

per
 
Lars2:

Om din blixt heter SUNPAK auto30 DX THYRISTOR så har den spänningen 11,5 volt över kontakterna. Jag har en sådan som jag använder sedan flera år till dels en Pentax K100D och dels en Olympus 7070W.
Just den här modellen är väldigt trevlig eftersom den i manuellt läge kan justeras ner till 1/16 av full effekt.
 
Detta är en enkel blixt som heter Auto124 och som laddas med 4 st 1,5 volts batterier men går lika bra med 1,2 volts laddningsbara. Dessa batterier torde väl generera 6 respektive 4,8 volt, om det nu är som jag tror att antalet multipliceras om de är seriekopplade.

Jag får väl försöka se om det är någon som har en mätare man kan låna om det skulle vara så olyckligt att strömmen från tyristorn läcker ner i blixtskon, jag förmodar att avsikten är att den höga spänningen från tyristorn skall konsumeras av blixtlampan och inte valsa omkring hur som helst. Det verkar lite vågat tycker jag att dessa ledare ligger fria om de kan generera höga spänningar, känsliga personer, gamla och små barn skulle kunna råka illa ut, det är en ganska rejäl stöt man får av en sådan laddad tyristor.

Blixten avfyras när man sluter ledarna på PC kontakten eller på blixtens fäste, troligen är det då blixtens batterier som utlöser tyristorn. Som jag fattar Canons kamera bruksanvisning finns det blixtar som eventuellt inte använder blixtens batterier utan behöver ström från kameran för att lösa ut blixten och då kan en del blixtar behöva mer spänning än vad kameran levererar.

Risken för kameran torde väl vara om blixten innehåller väldigt kraftiga batterier som genererar mycket spänning.

I blixt manualer står det att man absolut inte får ta isär blixten då den kan innehålla mycket hög spänning, vad är poängen med detta om denna spänning kan komma ut i fullt åtkomliga kontakter i blixtskofästet och ev sync-kabel?


Man blir en aning förundrad över vad Pentax påstås meddela sin kundkrets om blixtar och volt.

“Pentax, in reply to an inquiry I made directly to them last year, says their SLRs are safe up to 600 volts, but I have learned from the College of Hard Knocks that the PZ-1 and SF-10 lock up when used with a Vivitar 2800 non-dedicated flash (300 volts), and won't work again unless the battery is removed and the camera allowed to sit a few minutes for the circuitry to reset.”

Från 30 till 600 volt, med tanke på den stora diskrepansen tror jag att folk har missuppfattat en hel del av vad de ev hört från Pentax.

Tror nog jag kan använda blixten som bättre alternativ/reserv än den inbyggda när lite mer ljus behövs inomhus och då kan slås i taket tills jag har införskaffat en märkesblixt som utnyttjar kamerans möjligheter fullt ut.
 
Dessa batterier torde väl generera 6 respektive 4,8 volt
Spänningen som finns på blixtens mittenanslutningen har ingen koppling till hur många batterier det sitter i blixten. Det som betyder något är hur mekanismen som löser ut blixten är konstruerad och kan variera från några få volt till flera hundra volt.

Som jag fattar Canons kamera bruksanvisning finns det blixtar som eventuellt inte använder blixtens batterier utan behöver ström från kameran för att lösa ut blixten och då kan en del blixtar behöva mer spänning än vad kameran levererar.
Nej. Kameran levererar aldrig någon spänning för att lösa ut blixten, det är alltid kameran som kortsluter mittenanslutningen i blixtskon till skon (jord).
 
Jag fick frågan om vilka studioblixtar jag tror kan ge problem. jag vill inte gå in på namn eftersom det är illa om jag glömmer någon, men en studioblixt är ju byggd för att ge mer ljus, och tätare blixtar dvs högre energi.

Generellt gäller ju detta problem äldre grejer som är bygda med mindre avancerad teknik än dagens och avsedda för kameror med mer robusta mekaniska kontakter.

Om någon är intresserad av uppbyggnaden och gillar att läsa diagram finns det en del sådana här: http://www.repairfaq.org/sam/strbfaq.htm#strbspc

Det står ju var och en fritt att testa eller chansa, själv väljer jag nog att använda radio/ir slav i mellan för att hålla mig på den säkra sidan

/b
 
Så här står det i Canons bruksanvisning:

Använda blixtaggregat från andra tillverkare

Synkroniseringstid
Kameran kan synkroniseras med enkla blixtaggregat från andra tillverkare än Canon vid slutartiden 1/200 sek. eller kortare. Prova alltid den blixt som du tänker använda i förväg, så du ser att den synkroniseras med kameran utan problem.

Försiktighetsåtgärder för Live View-fotografering
En blixt från en annan tillverkare än Canon avfyras inte vid Live View-fotografering.


(!)
* Om kameran används med ett blixtaggregat eller ett blixttillbehör som är anpassat för ett annat kameramärke kan det hända att kameran inte fungerar som den ska och att funktionsfel uppstår.

* Anslut inte blixtaggregat som kräver hög spänning till kamerans tillbehörsfäste. Det är inte säkert att den avfyras.


Inte ett ord om att det skulle kunna vara farligt för kameran. Inte heller något om hur en lekman skall kunna avgöra om en blixt kräver hög spänning eller vad Canons definition av hög spänning är. Inget om att man helst skall ha civilingenjörsexamen med inriktning på det elektriska och ha tillgång till mätutrustning för att använda blixtaggregat från andra tillverkare.

Inte ett ord om att det skulle kunna vara farligt för kameran. Inte heller något om hur en lekman skall kunna avgöra om en blixt kräver hög spänning. Inget om att man helst skall ha civilingenjörsexamen med inriktning på det elektriska och ha tillgång till mätutrustning för att använda blixtaggregat från andra tillverkare.

Blixtens kontakter ligger helt öppet och går att komma åt med fingrarna, på infästningen är där mittenpinnen och baktill en extra metallpinne att koppla till om kontakten mot kamerans blixtsko inte skulle fungera. På synkkabeln ligger den inre ledaren endast en halv mm lägre än den yttre. Är man blöt om fingrarna torde man kunna sluta dessa och man får en stöt.

Om jag nu inte varit så frågvis och sökt på nätet för se om det fanns en bruksanvisning till blixten hade jag överhuvudtaget inte haft en aning om att det skulle kunna vara fara för kameran, jag hade naturligtvis litat på Canon och trott allt var frid och fröjd bara blixten verkade fungera och synka som den skulle.
 
Detta är en enkel blixt som heter Auto124 och som laddas med 4 st 1,5 volts batterier men går lika bra med 1,2 volts laddningsbara. <<<

Vad det är för batterier i blixten spelar ingen roll, i blixten sitter det en krets som pumpar upp spänningen till sådana nivåer att xenonröret tänder. På äldre och på enklare grejer avsedda för äldre kameror släpper man ut rätt hög spänning, på en gammal ringblixt som jag har ligger det 180 V på sladden och väntar. Den använder jag tillsammans med en enkel IR-blixt och en optisk utlösare så att jag inte släpper in den höga spänningen i kameran. Den optiska utlösaren verkar klara det här men den är från 70-talet och då fanns det nästan bara blixtar med hög spänning.

Nyare blixtar har en tyristor som styr kraftelektroniken och dess tändspänning är vanligen max 12V, men kan vara högre. Vet man inte säkert och hur man mäter bör man låta bli att kombinera grejerna.

Om din gamla blixt inte har ett både vrid och tippbart huvud och hygglig effekt (ledtal mer än 30 vid ISO 100) är det heller ingen vits att använda den, då kan du lika gärna använda den inbyggda.
 
Om din gamla blixt inte har ett både vrid och tippbart huvud och hygglig effekt (ledtal mer än 30 vid ISO 100) är det heller ingen vits att använda den, då kan du lika gärna använda den inbyggda.

Vad den har för ledtal har jag inte en aning om, bruksanvisningen har för länge sedan försvunnit. Men jag hann testa några gånger och den hade betydligt mer att ge än den inbyggda när jag slog den i taket. Synkade verkade den göra och man behövde blända ner eller minska tiden betydligt jämfört med rekommendationen på blixten och 1/60 som min gamla Minolta hade som synktid.

Efter några tester försökte jag leta upp mer uppgifter om Autofunktionen och prestanda på blixten det var då jag kom i bryderi. :)
 

Bilagor

  • IMG_0229.jpg
    IMG_0229.jpg
    42.7 KB · Visningar: 137
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.